Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Jag och min blivande man bokade en lokal för vår bröllopsfest i april.
Nu har vi hittat en större lokal som passar bättre. Kan vi ångra hyran av lokalen?
Det har gått 8 dagar sedan vi bokade den.
Exempel på fråga till vägledningen
Svar från Konsumentverket
Hej,
Nej, du har inte ångerrätt på bokningen. Du kan dock avboka.
Undantag från ångerrätt Ångerrätt har du när du ingår avtal på distans, till exempel över telefon eller via internet.
Det finns dock undantag från ångerrätten. Ett undantag gäller hyra av lokal på en bestämd dag.
Möjlighet till avbokning Du har rätt att avboka lokalen. Men du kan bli tvungen att ersätta företaget för kostnader de får på grund av avbokningen och som de inte kan tillgodose sig på annat sätt.
I regel vid bokning av lokal så är det villkoren i avtalet som styr. Se över villkoren för avtalet för att se vad som gäller om du vill avboka lokalen.
Vänligen
Erika Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Fråga
Jag och min blivande man bokade en lokal för vår bröllopsfest i april.
Nu har vi hittat en större lokal som passar bättre. Kan vi ångra hyran av lokalen?
Det har gått 8 dagar sedan vi bokade den.
Exempel på fråga till vägledningen