Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
StartKonsumentFrågor och svarGratis eltandborste från Dentle visade sig vara abonnemang. Vad har jag rätt till? - Frågor och svar
Abonnemang och prenumerationer
Gratis eltandborste från Dentle visade sig vara abonnemang. Vad har jag rätt till?
Fråga
Jag har blivit uppringd av företaget Dentle. De sa att jag skulle få en gratis eltandborste om jag svarade på några frågor kring min tandhälsa. Jag tyckte det lät bra och tackade ja. Nu visar det sig att jag ingått en prenumeration på tandborsthuvuden. Vad ska jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Vad som gäller beror på vad du och företaget kommit överens om.
Påstår företaget att du tackat ja till en prenumeration ska de kunna bevisa det. Eftersom du blivit uppringd ska avtalet dessutom signerats skriftligen efter avslutat samtal för att vara giltigt.
Ångerrätt Finns det ett giltigt avtal kan du ha möjlighet att ångra dig. Har det gått mindre än 14 dagar sedan du fick den första leveransen kan du meddela företaget att du vill ångra dig.
Det finns dock några undantag då ångerrätten inte gäller. Ett av dem handlar om hygienvaror. Du har inte ångerrätt om du köpt en vara som räknas som en hygienvara som varit förseglad och du har brutit förseglingen på varan.
Vad som ses som en hygienprodukt måste bedömas från fall till fall.
Mer stöd och råd Ett tips är att undersöka om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Ang. Dentle. Lögnaktig marknadsföring!
Skulle få en eltandborste om jag svarade på några frågor ang min tandhälsa. ”Just den här dagen skulle jag få ytterligare en tandborste”dvs2st. Jimmy försäljaren ,sa att företaget firade att de fått godkännande av tandläkarförbundet(?) att marknadsföra denna eltandborste. Det enda jag skulle betala var portot samt att jag varannan månad skulle få ett nytt borsthuvud för 149kr. Eftersom jag uttryckligen sa att jag inte ville ha ett abonnemang (minst 5ggr) förklarade Jimmy att jag kunde av -sluta så fort jag önskade. De skickade omedelbart(!)12st borsthuvuden. Får nu en faktura på 249+39kr VARJE månad. De påstår att jag KÖPT två eltandborstar! Abonnemang 1år!
Ingen hjälp av företaget. Capway finance AB skickar fakturor. Verkligen lurad för första ggn!
Vad kan jag göra?
LM
Svar från Konsumentverket
Hej LM,
Tack för din fråga!
Det händer att konsumenter luras in i abonnemang de inte vill ha. Abonnemangen kan vara dyra och svåra att ta sig ur.
Företaget måste bevisa vad ni kommit överens om Påstår företaget att du har godkänt ett abonnemang på två tandborstar samt borsthuvuden kan du alltid ställa krav på att de ska kunna bevisa det. Det är alltid företaget som ska bevisa att det finns ett avtal mellan er och vad ni har kommit överens om vid beställningen.
Bestrid om du får en felaktig faktura Om du får en faktura för något du inte har beställt eller godkänt behöver du inte betala. Bara för att ett företag påstår att du är skyldig att betala för något, betyder det inte att du är det.
Du är heller inte skyldig att betala kostnaden för att skicka tillbaka en vara som du inte har beställt.
Om du får en faktura som är felaktig är det alltid viktigt att du bestrider fakturan, alltså protesterar mot den.
Du kan läsa mer i min kollegas svar ovanför för information om ångerrätten.
Mer stöd och råd Ett tips är att undersöka om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med Dentle angående abonnemanget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att Dentle har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Fråga
Jag har blivit uppringd av företaget Dentle. De sa att jag skulle få en gratis eltandborste om jag svarade på några frågor kring min tandhälsa. Jag tyckte det lät bra och tackade ja. Nu visar det sig att jag ingått en prenumeration på tandborsthuvuden. Vad ska jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning