Abonnemang och prenumerationer

Gratis eltandborste från Dentle visade sig vara abonnemang. Vad har jag rätt till?

Fråga

Jag har blivit uppringd av företaget Dentle. De sa att jag skulle få en gratis eltandborste om jag svarade på några frågor kring min tandhälsa. Jag tyckte det lät bra och tackade ja. Nu visar det sig att jag ingått en prenumeration på tandborsthuvuden. Vad ska jag göra?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Vad som gäller beror på vad du och företaget kommit överens om.

Påstår företaget att du tackat ja till en prenumeration ska de kunna bevisa det. Eftersom du blivit uppringd ska avtalet dessutom signerats skriftligen efter avslutat samtal för att vara giltigt.

Regler vid telefonförsäljning

Kontakta företaget, gärna skriftligen, och ställ krav på att de bevisar att det finns ett avtal mellan er.

Finns det inget giltigt avtal är du inte skyldig att betala. Det är viktigt att bestrida krav du anser är felaktiga.

Bestrida en felaktig faktura

Ångerrätt
Finns det ett giltigt avtal kan du ha möjlighet att ångra dig. Har det gått mindre än 14 dagar sedan du fick den första leveransen kan du meddela företaget att du vill ångra dig.

Det finns dock några undantag då ångerrätten inte gäller. Ett av dem handlar om hygienvaror. Du har inte ångerrätt om du köpt en vara som räknas som en hygienvara som varit förseglad och du har brutit förseglingen på varan.

Vad som ses som en hygienprodukt måste bedömas från fall till fall.

Om ångerrätt

Mer stöd och råd
Ett tips är att undersöka om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Anmäl till Konsumentverket

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Ang. Dentle. Lögnaktig marknadsföring!
Skulle få en eltandborste om jag svarade på några frågor ang min tandhälsa. ”Just den här dagen skulle jag få ytterligare en tandborste”dvs2st. Jimmy försäljaren ,sa att företaget firade att de fått godkännande av tandläkarförbundet(?) att marknadsföra denna eltandborste. Det enda jag skulle betala var portot samt att jag varannan månad skulle få ett nytt borsthuvud för 149kr. Eftersom jag uttryckligen sa att jag inte ville ha ett abonnemang (minst 5ggr) förklarade Jimmy att jag kunde av -sluta så fort jag önskade. De skickade omedelbart(!)12st borsthuvuden. Får nu en faktura på 249+39kr VARJE månad. De påstår att jag KÖPT två eltandborstar! Abonnemang 1år!
Ingen hjälp av företaget. Capway finance AB skickar fakturor. Verkligen lurad för första ggn!
Vad kan jag göra?

LM

Svar från Konsumentverket

Hej LM,

Tack för din fråga!

Det händer att konsumenter luras in i abonnemang de inte vill ha. Abonnemangen kan vara dyra och svåra att ta sig ur.

Företaget måste bevisa vad ni kommit överens om
Påstår företaget att du har godkänt ett abonnemang på två tandborstar samt borsthuvuden kan du alltid ställa krav på att de ska kunna bevisa det. Det är alltid företaget som ska bevisa att det finns ett avtal mellan er och vad ni har kommit överens om vid beställningen.

Bestrid om du får en felaktig faktura
Om du får en faktura för något du inte har beställt eller godkänt behöver du inte betala. Bara för att ett företag påstår att du är skyldig att betala för något, betyder det inte att du är det.

Du är heller inte skyldig att betala kostnaden för att skicka tillbaka en vara som du inte har beställt.

Om du får en faktura som är felaktig är det alltid viktigt att du bestrider fakturan, alltså protesterar mot den.

Mer information om att bestrida en felaktig faktura

Du kan läsa mer i min kollegas svar ovanför för information om ångerrätten.

Mer stöd och råd
Ett tips är att undersöka om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med Dentle angående abonnemanget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att Dentle har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare