Sofly levererar inte sängen jag köpt. Vad kan jag göra?
Fråga
Jag köpt en säng från Sofly, en butik i Stockholm. Sängen skulle levereras efter 3 veckor. Efter 5 veckor har jag fortfarande inte fått sängen. När jag skulle fråga butiken vad som hänt upptäcker jag att den inte finns kvar. Deras webbplats ligger dessutom nere och de svarar inte på mejl. Jag har redan betalat för sängen och är orolig för att jag varken kommer få min säng eller pengarna tillbaka. Vad kan jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
När du inte får det du beställt av ett företag ska du kontakta företaget och kräva leverans.
Får du inte sängen du köpt av Sofly, trots att företaget fått en rimlig tilläggstid, har du rätt att få pengarna tillbaka.
Det är bra att du mejlat. Då kan visa vilka krav du ställt på företaget och när.
Om företaget fortsatt inte svarar på dina krav kan det finnas andra vägar att gå:
Om du betalar via kredit eller kort Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då har du rätt att att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Betalningsföreläggande hos Kronofogden Kan du inte ta hjälp av din bank eller kreditgivare kan Kronofogden vara en väg att gå. Du kan ha möjlighet att ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.
Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag köpt en säng från Sofly, en butik i Stockholm. Sängen skulle levereras efter 3 veckor. Efter 5 veckor har jag fortfarande inte fått sängen. När jag skulle fråga butiken vad som hänt upptäcker jag att den inte finns kvar. Deras webbplats ligger dessutom nere och de svarar inte på mejl. Jag har redan betalat för sängen och är orolig för att jag varken kommer få min säng eller pengarna tillbaka. Vad kan jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning