Pris och betalningar

Måste jag betala förseningsavgift på fakturan för mitt lån?

Fråga

Jag har ett blancolån hos en bank. Jag blev lite sen med en betalning. Nu har jag fått ett krav där det, förutom ränta och påminnelseavgift även står att jag ska betala förseningsavgift. Det blir ganska mycket mer att betala. Får banken ta ut en sån avgift?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

I vissa fall kan banken ha rätt att ta ut förseningsavgift.

För att banken ska ha rätt till avgiften krävs det först och främst att det står i villkoren för ditt avtal. Villkoret om avgift måste dessutom ses som skäligt.

Är villkoret oskäligt har banken inte rätt till denna avgift trots att det står med i ert avtal. Om villkoret ses som oskäligt eller ej måste avgöras från fall till fall.

Anser du att banken gör fel ska du meddela dem det. Skriv till dem, till exempel via mejl.

Hjälp att tolka avtal
Vi ger oberoende vägledning och kan vi inte svara på vad som är rätt och fel i enskilda fall.

Vill du ha hjälp att kika på ditt avtal är ett tips att kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. De kan ha möjlighet att tolka avtal. De kan även i vissa fall hjälpa till i kontakten med banken och göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kommer du inte överens med banken? Då kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden. ARN bedömer tvister och ger rekommendation hur tvisten ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Gör en anmälan till Konsumentverket

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare