Ångerrätt och öppet köp
Får företaget ta ut en hanteringsavgift eller administrativ avgift när jag ångrar mig ?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Huvudregeln är att du ska få tillbaka hela beloppet när du använder din ångerrätt, även fraktkostnaden till dig ska återbetalas. Företaget får inte ta ut en avgift för administrativa avgifter eller hantering.
De enda kostnader företaget kan kräva av dig vid nyttjande av ångerrätt är returfrakt om de uppgett det i sina villkor samt värdeminskningsavdrag.
Värdeminskningsavdrag innebär att företaget kan ha rätt att behålla en del av det du betalat om du hanterat varan i större omfattning än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktioner.
Vänligen
Erika
Konsumentverket
Följdfråga
Jag har registrerat enskild firma och ångrade mig efter 12 dagar. Får jag rätten att kräva tillbaka administrationsavgift, 1000kr?
Hazze
Svar från Konsumentverket
Hej Hazze,
Tack för din fråga.
Andra regler gäller när det är ett avtal mellan två företag
Vi ger vägledning kring den konsumenträttsliga lagstiftningen som gäller när privatpersoner köper varor eller tjänster av ett företag. När du som företagare köper något av ett annat företag gäller inte den konsumenträttsliga lagstiftningen, vilket gör att vi inte kan ge dig vägledning. Däremot kan vi informera om att det i första hand är avtalet mellan dig och det andra företaget som styr vad som gäller.
Är du medlem i en branschorganisation kan du prova att vända dig dit för att se om de erbjuder någon rådgivning till sina medlemmar. Ett annat alternativ är att kontakta en jurist eller advokat för att få mer hjälp. Det finns exempelvis en tjänst via Sveriges advokatsamfund som kallas för Advokatjouren, dit du kan vända dig för cirka 15 minuters kostnadsfri rådgivning. Jag vill dock upplysa om att Sveriges advokatsamfund är en yrkesorganisation för advokater, inte en myndighet.
Mer om Advokatjouren på Advokatsamfundets webbplats
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
Om jag beställt på nätet och valt att hämta varorna på företagets lager mot en kostnad av 75:- i expeditionsavgift och väljer att avbryta köpet när jag fått ett meddelande om att varorna är redo att hämtas. Har företag rätt till att ta ut de 75:- + en hanteringsavgift?
Carl
Svar från Konsumentverket
Hej Carl,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.
Vad händer om man inte hämtat ut sitt paket? - Frågor och svar | Konsumentverket
Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.
Vänligen
Viktoria
Konsumentverket
Följdfråga
Hej!
Ett företag anger på sin hemsida en onormalt hög returavgift, när man mailar och frågar dom varför den är så hög och får man till svar att det beror på frakten ut till kund samt retur frakten till dom kostar det samt att dom som företag måste ta ut det för att täcka dom kostnaderna samt att dom ska syna och packa om varorna igen.
Informationen om returfrakten finns angiven i köpevillkoren och man accepterar ju det genom att göra en beställning.
Min fråga är om ett företag har rätt att sätta en returfrakt som är högre än vad som är den faktiska kostnaden för returfrakten bara för att täcka upp dom kostnaderna?
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Tack för din fråga.
Jag utgår från i mitt svar att du som privatperson köpt något av ett företag.
Du ska endast behöva betala direkta kostnader för själva återlämnandet när du nyttjar din ångerrätt. Företaget har därför inte rätt att ta ut kostnader för till exempel hantering och påfyllning av lager.
Enligt lagen ska du, som nämnt, stå för returkostnaden om företaget informerar dig om det. Men du ska själv kunna välja retursätt. Skickar du returen kan du till exempel välja en billigare metod än den företaget eventuellt föreslår. Kan du åka och lämna returen till företaget ska det också vara okej.
Får du ett krav du anser är felaktigt har du möjlighet att bestrida det.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
Hej,
Jag hämtade ej ut ett paket hos ombudet. Då ökade resturkostaden från 79kr (om man hämtar ut paketet och sen skickar tillbaka det) till 250kr. Detta är en ökning med 316% enbart för att paketet inte hämtades ut. Företaget skyller på administrativa extrakostnader. Har dem verkligen rätt att ta ut en sådan stor extrakostnad (250kr vs. 79kr) i detta fall.”?
Amanda
Svar från Konsumentverket
Hej Amanda,
Tack för din fråga!
Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.
Vad händer om man inte hämtat ut sitt paket?
Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.
Vänligen
Hanna
Konsumentverket
Följdfråga
Hej! Jag beställde en vara på delbetalning, men ångrade mitt köp och varan skickades direkt i retur. Jag registrerade även retur hos faktureringsföretaget snarast möjligt.
Nu har jag dock fått en avi från faktureringsföretaget som tillhandahåller delbetalningen, avseende enbart returfraktskostnad men som också tillför en, i relation till frakten, ansenlig uppläggningsavgift samt avikostnad.
Är det skäligt? Fraktavgiften är såklart acceptabel men då jag informerade kreditföretaget om retur borde inte då också krediten anses ångrad?
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Tack för din fråga.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Vi råder dig att du kontaktar vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå. De ger oberoende vägledning i frågor som rör bank- och finansfrågor. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem genom deras kontaktformulär eller på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.
Du kan även läsa mer om ångerrätt på krediter hos Konsumenternas Bank- och Finansbyrå
Vänligen
Viktoria
Konsumentverket
Följdfråga
Jag beställde en vara från ett företag, och av någon anledning kunde paketet inte levereras. Enligt företaget så skulle då paketet lämnas hos närmsta ombud, men det skedde inte heller. Istället skickades paketet tillbaka till företaget, som då tolkade det som en retur. Det fanns ingen information om att paketet skulle skickas tillbaka på hemsidan, och jag som konsument fick inte heller någon information eller uppdatering förräns detta hade gjorts. Företaget vill nu att jag betalar 50kr i returavgift. Jag har själv aldrig begärt en retur. Denna retur gjordes av leveransföretaget utan min vetskap. Vad är det som gäller då?
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Det är leveransvillkoren som styr hur ditt paket ska levereras.
Om du anser att paketet inte har levererats enligt det du och företaget har kommit överens om ska du klaga till företaget. De är ansvariga för paketet till dess att det nått dig.
Ditt ansvar är att fylla i korrekta uppgifter om dig och din adress. Har du gjort fel är det svårt att kräva något att företaget.
Kontakta företaget skriftligen, gärna via mejl, och framför det du anser.
Om du och företaget inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag köpte ett par byxor från en webbplats. När jag ville ångra mig sa företaget att jag förutom returfrakten även ska betala en avgift för att de har hanterat min retur. Någon slags administrativ avgift för deras jobb. Har de rätt till det?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning