Reklamation och garanti

Hur många gånger får företaget laga min trasiga vara?

Fråga

Jag har hört att det finns en gräns för hur många gånger ett företag får försöka laga min trasiga vara innan jag får häva köpet. Stämmer det? Hur många försök har de i sådant fall på sig?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

När du som privatperson köper en vara gäller konsumentköplagen. Finns det ett ursprungligt fel på det du köpt ska företaget laga felet inom skälig tid och utan kostnad för dig. I lagen står det inte hur många försök att laga felet företaget ska få på sig.

I vissa fall kan du ha rätt att häva efter ett försök att laga felet medan du andra gånger kan behöva acceptera flera försök. Det är något som behöver avgöras från fall till fall. När det bedöms utgår man från tiden det har tagit och förmodas ta att åtgärda felet, vad det är för typ av fel samt hur det påverkar dig och din vardag.

Du har rätt att argumentera för det du anser. Vill du häva köpet ska du framföra det och förklara varför. Skriv till exempel att du tycker att det tar för lång tid och hur mycket felet påverkar dig.

Häva utan att laga

Ibland kan du ha rätt att häva köpet utan att företaget fått chansen att laga felet. Det kan du till exempel ha om det rör sig om ett stort och allvarligt fel.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

min telefon har varit på reparation (skärmbyte) sen februari, jag uppgav fel modell och de dubbelkollade inte detta och råkade köpa in fel skärm. detta va 2 veckor efter jag lämnade in den, efter de sa de att väntar på svar från leverantören och de va i i mitten av mars och jag har inte hört något av dem. när jag ringde i april och frågade fick jag bara en utskällning att de va mitt fel som uppgav fel modell trots att de hade den fysiskt och kunde dubbelkolla och att de inte fått något svar och att de skulle höra av sig när de vet mer. De har inte svarat på mina meddelande när jag frågat om hur de går och inte svarat i telefonen. hur gör jag nu, de har inte sagt att jag ska betala skärmen men de poängterade att jag va orsaken att de förlorar pengar och sätter dem i skiten. jag har fått låna en telefon som jag inte kan ha bank-id på och fått vänta på att få inkassokrav för att flera företag inte velat skicka faktura på mail eller brev och jag inte kan logga in på hemsidor eller kivra. vad kan jag göra nu eller vad ska jag göra som nästa steg dår jag inte får några lösningar från dem, någon hjälp eller alternativ lösning och de bara skäller ut mig de få gånger de svarade. nu svara de inte alls.

Simone

Svar från Konsumentverket

Hej Simone,

Tack för att du kontaktar oss.

Som jag förstår det har du köpt en reparation av företaget. Då gäller konsumenttjänstlagen.

Enligt denna lag ska reparationen genomföras inom den tid ni bestämt eller inom rimlig tid. Du har rätt att kräva att reparationen görs klart. Tar det för lång tid och det påverkar dig mycket kan en hävning bli aktuellt. Är tjänsten försenad och förseningen inte beror på dig, eller något som företaget inte kan rå för, har du rätt att kräva att företaget ersätter dig för eventuella kostnader du drabbats av på grund av förseningen.

Det är bra att ha skriftlig kontakt med företaget, via mejl till exempel. Då kan du spara en kopia och har bevis för vad som framförts och när.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter och vad du kan göra om ni och företaget inte kommer överens.

Reparationstjänst – vad gäller vid köp av reparation?

Vänligen

Cecilia
Konsumentverket

Följdfråga

Idag har tillverna all rätt, köper man en vara så blir man tvingad att acceptera deras villkor annars bara tvingad att lämna tillbaka vatan.
Köp av smartphones,
köper man den och glömmer ett lösenord kan man inte fabrikåterställa den till ursprungliga firmware. Är detta lagligt? Problemet gäller både barn och äldre.

Mikael

Svar från Konsumentverket

Hej Mikael,

Tack för dina frågor.

När du köper en vara, som en mobil, gäller konsumentköplagen.

Enligt denna lag ska varan fungera som du blivit lovad och/eller ska kunna förvända dig av den typ av vara du köpt.

Är varan felaktig har du som huvudregel rätt att få varan lagad eller utbytt. Innebär det en orimlig kostnad för företaget så kan ett prisavdrag eller hävning bli aktuellt. 

Företaget får inte ha villkor som försämrar dina rättigheter.

Om reklamationsrätt – så här reklamerar du en felaktig vara

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Anmäl till Konsumentverket

 Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Problemet med att inte kunna återställa smartphonen till orginal svågighet att påvisa ursprungsfel.

Ok detta gäller för mig äldre samsung mobil som jag gillade och bara slutade att fungera, den var äldre än 3 år, ssl/tls uppgörde att fungera, nyare mobiler har rörigare meny system och gör för mig svårigheter som att flytta runt ikoner för program man använder som man måste leta upp gång på gång,har försökt klaga men säljaren förstår ingen ting och kan inte heller visa hur man fryser inställningar. Det finns andra funtioner som att stänga av kamera eller mikrofonen.
Som sagt säljaren förstår inget och inget händer heller. Man ger upp.
Problemet är också att bankid kräver smartphones så leta upp en dum mobil går heller inte.

Mikael

Svar från Konsumentverket

Hej,

Vårt uppdrag är att ge oberoende vägledning. Därför ger vi generell information. Vi bedömer inte vad som är rätt eller fel i ditt fall.

Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig ytterligare. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare