Pris och betalningar

Vad gäller kring förseningsavgift när jag hyr en lagerplats?

Fråga

Hej.
Jag blir inte klok på vad ett företag får ta ut för avgifter för påminnelser.
Jag hittar ett maxbelopp på 60:- enl. lag (1981:739) som får tas ut en gång. Men när jag läser vilkoren för mitt hyreskontrakt (avser lagerplats) så anges här 150:- samt ytterliggare 400:- om mer än en påminnelse skickas? Vad gäller egentligen? Lagen är ju då helt tandlös både ifråga om belopp och antal avgifter som kan plocka ut. Jag läste också att avgifter får enbart avse admin.kostnader och inte vinst, men hur avgör man det? Ingenstans i kontraktet anges dom 60:- utan alla konstnader betecknas som admin.
Tacksam för lite hjälp att förstå

Med vänliga hälsningar
Tomas

Tomas

Svar från Konsumentverket

Hej Tomas!

Tack för din fråga!

Om företaget har rätt att ta ut en högre påminnelseavgift än 60 kronor beror på om du är en privatperson eller företagare när du hyr en lagerplats.

Om du är en privatperson som hyr av ett företag
Om du är en privatperson som hyrt plats för att förvara privata saker så gäller summan 60 kronor i påminnelseavgift samt 180 kronor i inkassoavgift. Företaget får inte ta ut en högre summa än detta när du är en privatperson.

Mer om påminnelseavgift när du är privatperson

Om du är ett företag som hyr av ett annat företag
Om du däremot är en företagare som hyr en lagerplats av ett annat företag kan summan vara högre än 60 respektive 180 kronor.

Om du inte betalar i tid kan företaget ha rätt att, utöver dröjsmålsräntan, ta ut en förseningsersättning på 450 kr. Ersättningen går bara att ta ut av ett företag och en myndighet, inte av konsumenter/privatpersoner.

Läs mer på Verksamts webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej igen.
Stort tack för återkopplingen!
Jag får till svar att det är avtalet som gäller och dom avgifter som anges där. Är ditt svar enl. lag eller bara en rekommendation?

Mvh
Tomas

Tomas

Följdfråga

Hej igen.
Stort tack för återkopplingen.
Jag får bara till svar att det är avtalet som gäller som tecknades 2018.
Min följdfråga blir då om ditt svar bara en rekommendation eller regleras detta i lag?
Det står under "Regler för fakturor och påminnelser" att en fakturaavgift får erläggas men inte om detta är utöver dom 60:- eller man här avser dom 60:- såsom fakturaavgiften.

Med vänliga hälsningar
Tomas

Tomas

Svar från Konsumentverket

Hej igen Tomas!

Påminnelseavgiften på max 60 kronor och inkassoavgiften på max180 kronor regleras i lag. Det är inget som företaget kan bestämma om själva. Det spelar alltså ingen roll om företaget skriver något annat i sitt avtal eftersom en lag som regel alltid går före avtalsvillkor.

När det gäller fakturavgift stämmer det att företaget får ta ut en sådan så länge det står med i villkoren. Det handlar då om en administrationsavgift för att hantera din betalning. Denna avgift ska vara skälig och motsvara den faktiska kostnaden som företaget får för att hantera betalningen.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare