Resor

Resa till Iran inställd. Vad är mina rättigheter?

Fråga

Hej!

Jag har bokat en flygresa till Iran med en mellanlandning i Dubai. Resan från Sverige till Dubai gick bra, men flyget mellan Dubai och Iran blev inställt. När jag kontaktar flygbolaget säger de att jag inte kommer att få några pengar tillbaka eftersom de ombokat min biljett tillbaka till Sverige igen. Jag behöver åka till min familj som bor i Iran och vill därför inte åka tillbaka till Sverige igen.

Vilka rättigheter har jag?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Dina rättigheter vid flygningar utanför EU
Eftersom det inställda flyget gäller ett flyg mellan två länder utanför EU är det inte säkert att du omfattas av EUs regler kring flygpassagerares rättigheter.

Du behöver därför undersöka vilka regler som gäller vid inställda flyg i Dubai (Förenade Arabemiraten).

Kolla upp:

  • vad du kan ha rätt till enligt flygbolagets avtalsvillkor,
  • om det finnas nationella lagar som avgör vad du har rätt till och
  • om du kan ha rätt till någon ersättning baserat på Montreal Konventionen, som exempelvis mat, dryck eller hotellövernattning.
Om det är en sammanhållen biljett
Om du skulle ha köpt en sammanhållen flygbiljett kan du omfattas av EUs regler om flygpassagerares rättigheter.

För att ta reda på om det rör sig om en sammanhållen biljett kan du undersöka om det är samma bokningsnummer/PNR-nummer på båda flygningarna. När man bokar hos en resebyrå får man ofta ett bokningsnummer på sin beställning. Det är dock inte samma som flygbolagets bokningsnummer/PNR-nummer. Kolla därför noga på din flygbiljett för att se om båda dina flygningar har samma bokningsnummer/PNR-nummer.

Skulle din flygresa vara med en sammanhållen biljett kan du ha rätt till ett schablonbelopp i kompensation för det inställda flyget. Kompensation betalas ut för varje passagerare. Flygresans längd avgör storleken på kompensationen.

Med hjälp av vår tjänst Flygkalkylatorn kan du ta reda på vilken kompensation ni kan ha rätt till.

Till Flygkalkylatorn

Kontakta flygbolaget när flyget ställs in
Kontakta alltid flygbolaget om ditt flyg ställs in. Om du inte vill flyga tillbaka till Sverige igen får du meddela flygbolaget detta. Meddela dem också att du önskar fortsätta resan till Iran. Meddela flygbolaget skriftligen, exempelvis via mejl.

Beroende på om din biljett är en separat eller sammanhållen biljett har du olika rättigheter - så som det står beskrivet ovanför. 

UD-avrådan för flygningar till Iran
Sedan sommaren 2022 avråder Utrikesdepartementet (UD) från alla resor till Iran med anledning av säkerhetsläget. Avrådan gäller tills vidare.

Läs mer hos UD

EASA rekommenderar flygbolag att undvika iranskt luftrum
Även Europeiska unionens luftfartssäkerhetsbyrå (EASA) rekommenderar just nu alla europeiska flygbolag att undvika iranskt luftrum.

Rekommendationen är giltig till och med den 31 oktober 2024, men kan komma att ändras enligt EASA.

Läs mer hos EASA

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare