Varan jag köpt visade sig vara trasig. Jag har både ringt och skrivit till företaget på deras webbplats. Det har gått flera veckor nu men de svarar inte. Vad ska jag göra?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Du ska kunna visa att du klagat och när. Kan du inte det så skriv till företaget igen och spara en kopia. Kan du inte mejla kan du fota eller filma när du skriver till dem via deras webbformulär. Du kan även skriva till dem via deras sociala medier.
Om du betalat via kort eller kredit Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som mot företaget. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Stöd av din kommunala konsumentvägledare Ett annat tips är att undersöka om du har kommunal konsumentvägledning där du bor. De kan i vissa fall hjälpa till i kontakten med företag.
Konsument Europa Har du problem med ett företag som är registrerat utanför Sverige men inom EU kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Vill du få ärendet prövat kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
Tvisten måste överstiga ARNs värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Anmäl till Konsumentverket Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss på Konsumentverket genom att göra en anmälan. Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Hej jag har köpt en scooter på ungefär 40 tusen kronor med tillbehören nu efter en vecka har scootern slutat fungera och jag har försökt kontakta företaget i ungefär 10 dagar dem svarar men hjälper ingenting kan jag häva köpet? Isf hur gör jag det mvh Najib
Najib
Svar från Konsumentverket
Hej Najib,
Tack för att du kontaktar oss.
För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att det finns ett ursprungligt fel på din scooter och företaget inte åtgärdar felet inom skälig tid.
Vad skälig tid är måste avgöras från fall till fall. Vi på vägledningen ger generell information och kan därför inte avgöra vad som är skälig tid i ditt ärende.
Får du fortsatt inget svar från företaget och du anser att det tagit oskäligt lång tid kan du kontakta dem igen och argumentera för en hävning.
Har du inte betalat än har du möjlighet att hålla i betalning till dess att felet är åtgärdat.
Om det inte löser sig Kommer du och företaget inte överens kan du följa de råd vi gett ovan kring invändningsrätt och kortreklamation samt kommunal konsumentvägledning eller Konsument Europa och ARN.
Vänligen
Cecilia Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Varan jag köpt visade sig vara trasig. Jag har både ringt och skrivit till företaget på deras webbplats. Det har gått flera veckor nu men de svarar inte. Vad ska jag göra?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning