Reklamation och garanti

Företaget svarar inte. Vad kan jag göra?

Fråga

Varan jag köpt visade sig vara trasig. Jag har både ringt och skrivit till företaget på deras webbplats. Det har gått flera veckor nu men de svarar inte. Vad ska jag göra?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Du ska kunna visa att du klagat och när. Kan du inte det så skriv till företaget igen och spara en kopia. Kan du inte mejla kan du fota eller filma när du skriver till dem via deras webbformulär. Du kan även skriva till dem via deras sociala medier.

Om du betalat via kort eller kredit
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som mot företaget. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Stöd av din kommunala konsumentvägledare
Ett annat tips är att undersöka om du har kommunal konsumentvägledning där du bor. De kan i vissa fall hjälpa till i kontakten med företag.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Konsument Europa
Har du problem med ett företag som är registrerat utanför Sverige men inom EU kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.

Läs mer om hur du kontaktar Konsument Europa

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Vill du få ärendet prövat kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

Tvisten måste överstiga ARNs värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss på Konsumentverket genom att göra en anmälan. Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej jag har köpt en scooter på ungefär 40 tusen kronor med tillbehören nu efter en vecka har scootern slutat fungera och jag har försökt kontakta företaget i ungefär 10 dagar dem svarar men hjälper ingenting kan jag häva köpet? Isf hur gör jag det mvh Najib

Najib

Svar från Konsumentverket

Hej Najib,

Tack för att du kontaktar oss.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att det finns ett ursprungligt fel på din scooter och företaget inte åtgärdar felet inom skälig tid.

Vad skälig tid är måste avgöras från fall till fall. Vi på vägledningen ger generell information och kan därför inte avgöra vad som är skälig tid i ditt ärende.

Får du fortsatt inget svar från företaget och du anser att det tagit oskäligt lång tid kan du kontakta dem igen och argumentera för en hävning.

Har du inte betalat än har du möjlighet att hålla i betalning till dess att felet är åtgärdat.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Om det inte löser sig
Kommer du och företaget inte överens kan du följa de råd vi gett ovan kring invändningsrätt och kortreklamation samt kommunal konsumentvägledning eller Konsument Europa och ARN.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare