Övriga områden

Vad gäller när jag hyr ut prylar till en annan privatperson?

Fråga

Jag tänkte hyra ut en grensax på en webbplattform. Jag funderar på hur det blir om grensaxen till exempel går sönder eller om jag och köparen blir oense kring någonting med uthyrningen. Vad är det som gäller?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Tack för din fråga.

Det finns idag ingen lag som reglerar uthyrning av lösa saker.

Det du och köparen kommer överens om är det som gäller. Därför är det bra att ha ett skriftligt avtal så att det går att bevisa vad som gäller ifall någon glömmer bort eller inte längre vill stå för vad ni kommit överens om.

Uthyrning via en webbplattform
Om du hyr ut via en plattform kommer du att ha ett avtal med plattformen och ett med köparen.

Läs villkoren noga. Vad är det som gäller mellan dig och företaget som driver plattformen? Undersök till exempel:

  • vad det kostar att använda tjänsten
  • om plattformen erbjuder någon form av skriftligt avtal mellan dig och den du hyr ut till eller
  • om de erbjuder hjälp om du och den som du hyr ut till inte kommer överens.  

Ta även reda på om plattformen erbjuder någon form av försäkring. Undersök villkoren för att se vad som gäller. Oavsett kan det vara bra att kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på om du har något skydd om någonting skulle hända med din vara.

Skattepliktig inkomst
När du hyr ut en privat ägodel mot betalning, som till exempel verktyg, är ersättningen som du får från uthyrningen en skattepliktig inkomst. Den ska normalt redovisas i din inkomstdeklaration som inkomst av kapital. Är uthyrningen regelbunden kan du även behöva deklarera och betala moms.

Information om uthyrning på Skatteverkets webbplats

Tvist prövas i domstol
Om du och den som hyr av dig inte kommer överens kan ärendet prövas i domstol.

Mer om prövning i domstol

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare