Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Har jag rätt att kräva specificerad faktura av en hantverkare?
Fråga
Jag har anlitat en hantverkare. När jag fick fakturan tyckte jag att det blev för dyrt. Det står bara en totalsumma på fakturan. Det står inte vad företaget gjort och tagit betalt för. Har jag rätt att få veta det? Kan jag kräva att få fakturan specificerad?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Ja du har rätt att begära en specificerad faktura. Det står i konsumenttjänstlagen.
Begär du en specificerad faktura inom rimlig tid innan räkningen ska vara betald är du inte skyldig att betala förrän du fått den.
Den specificerade fakturan ska hjälpa dig förstå vad hantverkaren tagit betalt för. Du ska till exempel kunna se vilka arbetsmoment som utförts och vilket material hantverkaren använt. Har du inte fått ett fast pris på tjänsten ska det även stå hur priset beräknats.
Vilket pris ska du betala? Vad du ska betala beror på vad ni kommit överens om. Det skiljer sig mellan ett fast och ett ungefärligt pris samt om du inte fått någon prisuppgift alls.
I vår guide kan du läsa mer om vad som gäller och hur du kan gå till väga om du och företaget inte är överens om priset.
Men om hantverkaren lämnat ett fast pris på arbete och material för jobbet så borde väl inte kunden kunna komma i efterhand att kräva en specificerad faktura? Kunden har ju i detta fallet godkänt offerten?
Robban
Svar från Konsumentverket
Hej Robban,
Jo, en konsument har rätt att begära en specificerad räkning enligt konsumenttjänstlagen även om hantverkaren lämnat ett fast pris på arbete och material. Konsumenten har rätt att veta vilket slags arbete som utförts, vilka åtgärder som vidtagits och vad för slags material som använts. Specifikation är främst avsedd att göra det möjligt för konsumenten att bedöma om tjänsten utförts enligt avtalet.
Vänligen
Viktoria Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Detta innebär ju en merkostnad för mig som utförare har jag rätt att ta ut den mot kunden?
Micke
Mikael
Svar från Konsumentverket
Hej Mikael,
En konsument har lagstöd för att begära en specificerad räkning. Det ska inte kosta konsumenten något.
Jag vill tipsa dig att ta del av den information vi har riktad till företag.
Önskar du som företagare ytterligare stöd och råd får vi hänvisa dig till eventuell branschorganisation eller jurist.
Vänligen
Cecilia Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Vad betyder rimlig tid innan fakturan förfaller? Man har ju bara dryga veckan på sig att betala,så hur många dagar behöver hantverkaren på sig att spela fakturan
Pia
Svar från Konsumentverket
Hej Pia!
Det står inte i lagen hur många dagar de har på sig, utan det är en bedömning som man behöver göra från fall till fall.
Vänligen
Emma Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej,
Jag har begärt en faktura utav ett företag i över 1 månads tid då jag vill betala för tjänsten.
Jag har rätt att få speccad faktura för vad som ingått i tjänsten.
Men personen av någon anledning vägra lämna ut en faktura(?)
När förfaller fakturan iom jag begärt det under en längre tid?
Deniz
Svar från Konsumentverket
Hej Deniz,
Tack för din fråga!
Begär du en specificerad faktura inom en rimlig tid innan fakturan ska vara betald är du inte skyldig att betala förrän du fått den av företaget.
Vänligen
Hanna Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej igen,
Jag fick förfrågan om slutfakturan eller fortsatt arbete 20 nov 2024. Jag skrev att det räckte såhär och frågade i förhand vad fakturan kommer landa i. Men får ingen direkt svar. Frågade om fakturan den 28 dec i mail efter fått ett orelaterat mail från samma person. Får heller inget direkt svar. Måste ju finnas en rimlig väntan på fakturan? Inom 30 dagar brukar vara normalfallet?
Deniz
Svar från Konsumentverket
Hej Deniz!
Det finns ingen sådan gräns fastställd för när företaget ska skicka sin faktura. Men det är bra att du påminner dem och visar att du vill betala.
Vänligen
Emma Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hejsan!
Vi har bytt tak på vårt hus och fått slutfakturan på jobbet. Detta är betalt. Nu kommer hantverkaren med en ny faktura på kostnader som de glömt ta med i slutfakturan. Kan de göra så?
Sven
Svar från Konsumentverket
Hej Sven,
Tack för din fråga!
Om du redan har betalat det du och hantverkaren har kommit överens om ska du inte behöva betala mer - även om de skickar ut en ny faktura.
Om du däremot inte betalat hela summan som ni kommit överens om i slutfakturan behöver du betala den nya faktura du fått. Du är nämligen skyldig att betala det som du och hantverkaren kommit överens om.
Bestrida felaktig faktura Om du anser att du redan har betalat det ni kommit överens om bör du skriftligen bestrida (protestera mot) den nya fakturan. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.
Du ska kunna bevisa att du har meddelat hantverkaren att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.
Hej,
Jag fick en räkning som jag och hantverkaren inte är överens om och jag har begärt en specifikation. Jag har endast fått spec på materialet men inte vad de arbetade timmarna innebär (81 st). Jag har betalat det som är skäligt enligt mig och nu har vi hamnat i tingsrätten. Kan hantverkaren begära ränta (10 procent) från fakturans förfallodatum på det som inte är betalat trots att hen inte har specat arbetstimmarna mer än i antal, inte arbetsmoment? Alltså, om jag förlorar delvis i tingsrätten, behöver jag betala räntan också (det har nu gått ett år).
Hälsningar Bengt
Bengt
Svar från Konsumentverket
Hej Bengt,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Vårt uppdrag Vårt uppdrag är att ge oberoende vägledning. Vi bedömer inte enskilda ärenden och kan därför inte uttala oss om domstolens prövning eller vilka kostnader du kan tvingas betala.
Behöver du mer vägledning kan du kontakta en jurist eller advokat kunnig inom området. Det finns exempelvis en tjänst via Sveriges advokatsamfund som kallas för Advokatjouren. Dit kan du ha möjlighet vända dig för 15 minuters kostnadsfri rådgivning. Sveriges advokatsamfund är en yrkesorganisation för advokater, inte en myndighet.
Har vi rätt att få fakturor specificerade i efterhand, när de redan är betalade? (De är mellan 2 och 17 veckor gamla.)
Vi har efter lång tid i ett projekt tyvärr insett att de vi anlitat inte är ärliga. Vi kräver specificerade fakturor från nu och kommer avsluta med dem så snart vi kan, men vi undrar om vi kan kräva specificering i efterhand?
Med vänlig hälsning,
Sarah
Sarah
Svar från Konsumentverket
Hej Sarah,
I konsumenttjänstlagen finns ingen tidsgräns för att begära en specificerad räkning. Ni kan alltså argumentera för att ni har rätt till detta trots att det gått en tid sedan betalning.
Säger företaget nej? Anser att de gått för lång tid för att de ska ha möjlighet att ge en specificerad räkning? Då behöver det göras en tolkning av vad som ses som rätt och fel. Vi kan inte hjälpa till med det eftersom vi ger oberoende vägledning. Ett tips att kontakta er kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. De kan ha möjlighet att ge ytterligare stöd och råd då de i vissa fall hjälper till med avtalstolkning.
Fråga
Jag har anlitat en hantverkare. När jag fick fakturan tyckte jag att det blev för dyrt. Det står bara en totalsumma på fakturan. Det står inte vad företaget gjort och tagit betalt för. Har jag rätt att få veta det? Kan jag kräva att få fakturan specificerad?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning