Mobil, tv, bredband

Måste jag ångra mobilen om jag ångrar abonnemanget?

Fråga

Jag har köpt ett nytt mobilabonnemang och mobiltelefon. Jag gjorde köpet på operatörens webbplats. När jag meddelade operatören att jag ville ångra abonnemanget sa de att jag i sånt fall även måste lämna tillbaka mobilen. Stämmer det?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Rör det sig om någon form av paket? Eller ett erbjudande där du fått mobilen till ett förmånligt pris för att du tecknat ett abonnemang? Då kan det bli svårt att ångra en del av köpet.

För att kunna ångra en del av ett köp ska delarna kunna ses som oberoende av varandra. Att du skulle kunna köpa den ena delen utan den andra.

På vår samarbetsbyrå Telekområdgivarnas webbplats kan du läsa exempel på fall i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) där liknanden frågor bedömts.

Till Telekområdgivarna

Mer information och möjlighet till prövning

Telekområdgivarna
Önskar du ytterligare vägledning kan du kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna. I vissa fall kan de även hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning. 
Du når dem via deras webbformulär.

Kommunal konsumentvägledning
Du kan även kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kommer du inte överens med företaget och vill ha en bedömning kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare