Mobil, tv, bredband

Kan företaget ta betalt för routern?

Fråga

Jag har haft ett bredband med tillhörande router i snart 10 år. Nu har jag flyttat och behövde på grund av flytten byta operatör. Jag sa upp mitt första bredbandsavtal och fick en bekräftelse på det. Nu efter några månader har jag fått en räkning på den gamla routern, som jag slängt. Företaget menar att jag ska betala eftersom jag inte skickat tillbaka den. De vill att jag betalar nästan 1000 kronor. Kan de göra så?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det beror på om det ses som du köpt eller lånat routern av företaget. Har du köpt routern är den din och du ska inte behöva betala.

Är det istället så att du lånat den kan du behöva skicka tillbaka den. Om det inte görs kan företaget ha rätt att kräva ersättning. Det ska framgå i ert avtal vad som gäller. Har företag rätt till ersättning för routern bör kostnaden de kräver vara skälig.

Be företaget visa att det har stått i ert avtal att du ska lämna tillbaka routern om du säger upp tjänsten. Be dem också förklara hur de kommit fram till summan de begär.

Tycker du att fakturan är felaktig har du rätt att bestrida den. Tycker du att delar av kravet är felaktigt ska du betala den rätta delen och bestrida övrig del. Du kan även betala under protest.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Ytterligare vägledning och möjlighet till stöd
Du kan kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna. De ger opartisk och kostnadsfri vägledning till konsumenter kring abonnemang för tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.

Du når dem via deras webbformulär.

Mer information hittar du på Telekområdgivarnas webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Det framgår nog tydligt av deras avtal att de äger routern som du fått låna så länge du är kund. Att man väljer att "kasta" utrustning som tillhör någon annan medför att man blir ersättningsskyldig. T.ex kan man se detta i Telias allmäna villkor i punkterna 2.7-2.9 om vi nu ska ta ex på hur det kan se ut och att de har rätt till ersättning för att man förstör hårdvara som de äger.

Markus

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare