StartKonsumentFrågor och svarRåkat teckna dubbla mobilabonnemang med bindningstid. Vad kan jag göra? - Frågor och svar
Mobil, tv, bredband
Råkat teckna dubbla mobilabonnemang med bindningstid. Vad kan jag göra?
Fråga
Jag var inne i en butik och skulle kolla på en mobil. Butiken säljer även abonnemang och jag blev övertalad att teckna ett mobilabonnemang med bindningstid på två år. Allt gick väldigt snabbt och jag tänkte inte riktigt igenom detta.
Problemet är att jag redan har ett mobilabonnemang med bindningstid hos en annan operatör. Nu har jag fått en slutfaktura av min nuvarande operatör för den återstående bindningstiden.
Finns det något jag kan göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Det finns ingen lagstadgad ångerrätt när du ingår avtal i en fysisk butik, utan det gäller när du handlar på distans, exempelvis på internet.
Uppföranderegler för operatörer vid telekomavtal Vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna har uppföranderegler för de operatörer som är medlemmar hos dem.
Där står det att huvudregeln är att ett operatörsbyte inte ska ske under tiden du har bindningstid hos din nuvarande operatör.
Även om du uttryckligen godkänt att operatörsbyte ska ske trots att du fortfarande har bindningstid, ska den nya operatören alltid informera om att det normalt medför kostnader till din nuvarande operatör för den återstående bindningstiden. Om du drabbas av kostnader på grund av bytet och den nya operatören inte kan visa att den tydligt informerat om att sådana kostnader kan uppkomma, kan du ha rätt att frånträda avtalet utan kostnad.
Telekområdgivarna Du kan kontakta Telekområdgivarna. De ger opartisk och kostnadsfri vägledning till konsumenter kring abonnemang för tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning, förutsatt att operatören är medlem i Telekområdgivarna.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag var inne i en butik och skulle kolla på en mobil. Butiken säljer även abonnemang och jag blev övertalad att teckna ett mobilabonnemang med bindningstid på två år. Allt gick väldigt snabbt och jag tänkte inte riktigt igenom detta.
Problemet är att jag redan har ett mobilabonnemang med bindningstid hos en annan operatör. Nu har jag fått en slutfaktura av min nuvarande operatör för den återstående bindningstiden.
Finns det något jag kan göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning