Mobil, tv, bredband

Råkat teckna dubbla mobilabonnemang med bindningstid. Vad kan jag göra?

Fråga

Jag var inne i en butik och skulle kolla på en mobil. Butiken säljer även abonnemang och jag blev övertalad att teckna ett mobilabonnemang med bindningstid på två år. Allt gick väldigt snabbt och jag tänkte inte riktigt igenom detta.

Problemet är att jag redan har ett mobilabonnemang med bindningstid hos en annan operatör. Nu har jag fått en slutfaktura av min nuvarande operatör för den återstående bindningstiden.

Finns det något jag kan göra?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det finns ingen lagstadgad ångerrätt när du ingår avtal i en fysisk butik, utan det gäller när du handlar på distans, exempelvis på internet.

Uppföranderegler för operatörer vid telekomavtal
Vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna har uppföranderegler för de operatörer som är medlemmar hos dem.

Där står det att huvudregeln är att ett operatörsbyte inte ska ske under tiden du har bindningstid hos din nuvarande operatör.

Även om du uttryckligen godkänt att operatörsbyte ska ske trots att du fortfarande har bindningstid, ska den nya operatören alltid informera om att det normalt medför kostnader till din nuvarande operatör för den återstående bindningstiden. Om du drabbas av kostnader på grund av bytet och den nya operatören inte kan visa att den tydligt informerat om att sådana kostnader kan uppkomma, kan du ha rätt att frånträda avtalet utan kostnad.

Läs Telekområdgivarnas uppföranderegler här 

Telekområdgivarna
Du kan kontakta Telekområdgivarna. De ger opartisk och kostnadsfri vägledning till konsumenter kring abonnemang för tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning, förutsatt att operatören är medlem i Telekområdgivarna.

Du når dem via deras webbformulär.

Mer information hittar du på Telekområdgivarnas webbplats

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare