Ångerrätt och öppet köp

Kan jag ångra varan jag bytt?

Fråga

Jag har köpt skor från ett företag på nätet. När jag fick hem skorna passade inte storleken. Företaget har bytesrätt så jag bytte skorna och har nu fått det nya paret. Nu vill jag inte längre ha skorna. Jag fick hem de första skorna för 3 veckor sedan. Det andra paret fick jag igår.

Kan jag ångra köpet?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Du kan troligtvis inte ångra köpet.

När du handlar på nätet har du 14 dagars ångerrätt från att du får hem varan du köpt. Det står i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Eftersom det gått mer än 14 dagar sedan du fick hem de första skorna har din ångerfrist passerat. Då kan du bara ångra köpet om företaget erbjuder längre ångerrätt än vad som står i lagen.

Bytesrätt är frivilligt för företag att erbjuda. Det finns ingen lag som ger dig rätt till bytesrätt. Butikerna bestämmer därför själva vilka villkor som ska gälla.

Läs företagets villkor. Vad står det där kring byte?

En nytt köp
Har du gjort en ny beställning och därmed ett nytt köp ska du kunna ångra dig. Då har du ångerrätt i 14 dagar från det att du mottog det andra paret du beställt.

Mer om ångerrätt

Hjälp att tolka avtalet
Vill du ha hjälp med att tolka villkoren för ditt avtal? Kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning som kan stötta dig.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare