Ångerrätt och öppet köp

Hur många dagar har jag på mig att returnera varan jag ångrat?

Fråga

Jag har beställt en brödrost i en webbutik. Jag tyckte inte färgen på brödrosten passade i mitt kök. Jag skrev därför till företaget och meddelade att jag ville ångra köpet.

Nu har företaget meddelat att jag måste skicka tillbaka brödrosten inom 14 dagar. Stämmer det? Hur många dagar har jag på mig att returnera brödrosten?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Du bör skicka tillbaka brödrosten så fort som möjligt.

När nyttjar din ångerrätt ska du lämna eller skicka tillbaka varan så snart som möjligt. Senast inom 14 dagar från att du meddelat företaget att du vill ångra ditt köp.

Mer om ångerrätt

Skicka tillbaka efter mer 14 dagar
Har du meddelat företaget att du vill ångra dig i tid men skickat tillbaka den efter mer än 14 dagar? Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har i ett vägledande beslut bedömt att det inte ska göra att du förlorar din rätt. Du ska ändå ha möjlighet att få tillbaka dina pengar.

Till ARNs beslut

Du får inte pengarna tillbaka
Har du skickat tillbaka varan men trots det inte får tillbaka det du betalat finns det vägar att gå.

Gör så här:

1. Skriv till företaget och kräv återbetalning. Spara kopia.

2. Ta hjälp av din bank eller kreditgivare. Har du betalat via någon form av kredit eller med kort kan ha möjlighet att ställa dina krav din din bank eller kreditgivare.

Mer om dina rättigheter vid kreditköp

Mer om kortreklamation

3. Kontakta din kommun för att se om erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

4. Gör en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden. ARN gör en bedömning och ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Köpt belysning betalat förskott
I orderbekräften står det EJ ÖPPET KÖP
kan jag ångra köpet som skedde för e vecka sedan

Peter

Svar från Konsumentverket

Hej Peter,

Tack för din fråga!

Ja, du kan ångra ditt köp under 14 dagar om du har handlat på distans (exempelvis internet eller telefon).

Har du däremot handlat i en fysik butik gäller inte ångerrätten utan butikens egna regler kring öppet köp och bytesrätt. Då får butiken bestämma själva om de vill erbjuda öppet köp eller inte, och under vilka förutsättningar. 

Mer om ångerrätt

Mer om öppet köp och bytesrätt

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare