Kan jag kräva ränta om flygbolaget inte återbetalar i tid?
Fråga
Mitt flyg från Kreta till Stockholm ställdes in. Jag valde återbetalning av biljettkostnaden för de kunde inte boka om mig till ett annat lämpligt flyg.
De har lovat återbetalning men nu har det snart gått tre veckor sedan de lovade och jag har väl rätt att få pengarna inom sju dagar? Har jag rätt att kräva ränta från flygbolaget för att de är sena med återbetalningen?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Ja, om du inte fått din återbetalning inom sju dagar kan du kräva ränta från flygbolaget.
Informera flygbolaget skriftligen om att du kräver ränta från den dag återbetalningen skulle ha skett.
Om du har betalat via en kredit Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns även möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen. Mer om invändningsrätten
Vänligen
Erika Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Mitt flyg från Kreta till Stockholm ställdes in. Jag valde återbetalning av biljettkostnaden för de kunde inte boka om mig till ett annat lämpligt flyg.
De har lovat återbetalning men nu har det snart gått tre veckor sedan de lovade och jag har väl rätt att få pengarna inom sju dagar? Har jag rätt att kräva ränta från flygbolaget för att de är sena med återbetalningen?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning