Jag har precis kommit hem från min studentresa. Den blev inte alls som tänkt. Två av fyra utlovande utflykter ställdes in. Dessutom var hotellpoolen stängd. Jag och mina kompisar klagade direkt men fick bara en ursäkt, inget annat. Det här var en dyr resa. Vad har jag för rättigheter?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Vad bra att du och dina vänner klagade direkt på plats. Klaga även skriftligen till researrangören, via mejl till exempel. Spara kopia.
Dina rättigheter Du har rätt att kräva prisavdrag eftersom det blivit ändringar i din paketresa. Prisavdraget ska motsvara felet, det vill säga det du inte fått. Hur mycket du har rätt till är svårt att svara på. Detta måste avgöras från fall till fall. Men du kan till exempel ha rätt till mellanskillnaden jämfört mot ett hotell utan pool.
Hjälp med en anmälan till ARN Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN om det skulle behövas.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag har precis kommit hem från min studentresa. Den blev inte alls som tänkt. Två av fyra utlovande utflykter ställdes in. Dessutom var hotellpoolen stängd. Jag och mina kompisar klagade direkt men fick bara en ursäkt, inget annat. Det här var en dyr resa. Vad har jag för rättigheter?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning