Resor

Datumet för studentresan har ändrats. Kan jag få pengarna tillbaka?

Fråga

Jag har bokat en studentresa till Grekland. I resan ingår, flyg, hotell och 4 utflykter. Nu har jag fått meddelande om att avresan är flyttad framåt 3 dagar. Min skola säger att jag inte får ändra min ledighet. Jag måste vara på plats på grund av en examination. Jag har inte köpt till något avbokningsskydd. Vad har jag rätt till om jag avboka min resa?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det låter som du bokat en paketresa.

När en paketresearrangör ändrar tiden för din resa kan du ha rätt att avstå resan och ändå få full återbetalning. Den rätten har du om datumet för avresan ändrats betydligt och utgör en stor nackdel för dig.

Jag kommer inte kunna avgöra om du kan avboka och få full återbetalning. Det måste bedömas från fall till fall. Vill du inte längre åka på resan på grund av ändringen ska du ta kontakt med paketresearrangören så snart som möjligt. Meddela i sådant fall att du vill avstå resan, varför och att du kräver full återbetalning. Var tydlig varför du inte kan åka, hur ändringen påverkar dig.

Skriv till paketresearrangören, till exempel via mejl, och spara en kopia.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare