För 3 månader sedan köpte jag en bil från en bilhandlare. Igår gick inte bilen att starta och visade en massa felkoder. Jag bestämde mig därför för att klaga till bilhandlaren men upptäckte då att de gått i konkurs. Vad ska jag göra nu?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Du kan ha möjlighet att få hjälp med bilen, trots att bilhandlaren inte finns kvar.
Reklamera till tidigare säljled Har du köpt en helt ny bil kan du prova vända dig till tillverkaren. Det finns nämligen en bestämmelse i konsumentköplagen som ger dig möjlighet att klaga (reklamera) till tidigare säljled.
Denna möjlighet har du inte om du köpt en begagnad bil. Har bilen tidigare ägts av en privatperson förlorar du nämligen den rätten.
Invändningsrätt Kan du inte vända dig till tillverkaren men köpt bilen via en kredit kan du vända dig till din kreditgivare med dina krav. Du har en så kallad invändningsrätt. En kredit kan vara till exempel ett kreditkort eller ett lån förmedlat av bilhandlaren. Kreditgivaren kan inte laga bilen men du kan argumentera för ersättning motsvarade vad det kostar att laga bilen.
Konkursboet I annat fall är det konkursboet du får kontakta med dina krav. Då ses troligtvis ditt krav som oprioriterat och du kan få svårt att få hjälp.
Kontakta din eventuella motpart skriftligen, till exempel via mejl. Spara kopia.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
För 3 månader sedan köpte jag en bil från en bilhandlare. Igår gick inte bilen att starta och visade en massa felkoder. Jag bestämde mig därför för att klaga till bilhandlaren men upptäckte då att de gått i konkurs. Vad ska jag göra nu?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning