Fordon

Bilhandlare i konkurs – vart ska jag vända mig?

Fråga

För 3 månader sedan köpte jag en bil från en bilhandlare. Igår gick inte bilen att starta och visade en massa felkoder. Jag bestämde mig därför för att klaga till bilhandlaren men upptäckte då att de gått i konkurs. Vad ska jag göra nu?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Du kan ha möjlighet att få hjälp med bilen, trots att bilhandlaren inte finns kvar.

Reklamera till tidigare säljled
Har du köpt en helt ny bil kan du prova vända dig till tillverkaren. Det finns nämligen en bestämmelse i konsumentköplagen som ger dig möjlighet att klaga (reklamera) till tidigare säljled.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Denna möjlighet har du inte om du köpt en begagnad bil. Har bilen tidigare ägts av en privatperson förlorar du nämligen den rätten.

Invändningsrätt
Kan du inte vända dig till tillverkaren men köpt bilen via en kredit kan du vända dig till din kreditgivare med dina krav. Du har en så kallad invändningsrätt. En kredit kan vara till exempel ett kreditkort eller ett lån förmedlat av bilhandlaren. Kreditgivaren kan inte laga bilen men du kan argumentera för ersättning motsvarade vad det kostar att laga bilen.

Mer om invändningsrätt

Konkursboet
I annat fall är det konkursboet du får kontakta med dina krav. Då ses troligtvis ditt krav som oprioriterat och du kan få svårt att få hjälp.

Kontakta din eventuella motpart skriftligen, till exempel via mejl. Spara kopia.

När ett företag gått i konkurs

Din försäkring
Kontakta även ditt försäkringsbolag för att se om du kan få någon hjälp från dem.

Har du frågor kring din försäkring ska du kontakta vår samarbetsbyrå Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Till Konsumenternas Försäkringsbyrås webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare