Reklamation och garanti

Skador på dammsugare efter reparation vid reklamation. Vad har jag rätt till?

Fråga

Min dammsugare som jag nyss köpt gick sönder och jag klagade till företaget jag köpt den av. De tog på sig felet och reparerade den på en verkstad de hade avtal med. Reparationen drog ut på tiden och när jag kontaktade dem och frågade varför sa de att dammsugaren förvunnit men att de gjorde allt för att hitta den. Efter några veckor hittades den och skickades tillbaka till mig lagad.

Då hade den varit borta i sex veckor och jag hade tvingats köpa en tillfällig dammsugare. Inte nog med att det tog tid. När jag fick tillbaka den hade den flertalet repor som garanterat inte fanns innan. Jag kontaktade säljaren om detta. De sa att det inte gick att säga om reporna varit där redan innan eller blivit på verkstaden. Har jag några rättigheter här?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej

Du ska inte drabbas av extra kostnader på grund av ett ursprungligt fel på en vara du köpt. När en reparation drar ut på tiden och du tvingas hyra eller köpa en vara under tiden kan du ha rätt till ekonomisk ersättning från säljaren för den kostnaden. Detta under förutsättning att du håller nere dina kostnader och inte hyr eller köper det dyraste.

Om verkstaden skadat din vara, i det här fallet repat den, under tiden den varit där kan du kräva att de åtgärdar skadan. Är det inte möjligt kan du ställa krav på ekonomisk ersättning motsvarande felet. Precis som du gjort är det till säljaren du ska ställa dina krav eftersom de är din motpart.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare