Abonnemang och prenumerationer

Det dras pengar från mitt konto, hur stoppar jag det?

Fråga

Jag har upptäckt att det dras en summa pengar från mitt konto varje månad. Det har tydligen pågått ett tag. Jag har dock ingen aning om vad det handlar om. Vad ska jag göra? Hur kan jag stoppa dragningarna?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Börja med att kontakta din bank för att undersöka vem som ligger bakom dragningarna.

Får du reda vem som dragit pengarna ska du skriftligen kontakta dem och fråga vad det rör sig om. Är det ett företag som påstår att det finns ett avtal ska du ställa krav på att de bevisar det.

Vill du hindra att fler dragningar görs är en idé att spärra ditt konto. Fråga din bank hur du ska göra.

När dragningarna är felaktiga
Har du spärrat ditt konto och istället får fakturor du anser är felaktiga har du rätt att bestrida dem. Gör det skriftligen. Via mejl går bra. Detta för att kunna visa att du kontaktat företaget och kring vad.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

När det kommer till dragningarna som redan utförts kan du argumentera för att företaget ska återbetala dig.

Är ditt betalkort kopplat till dragningarna kan du ha möjlighet att få hjälp av din bank om företaget inte betalar tillbaka.

Läs mer om kortreklamationer

Mer stöd och hjälp
Skickar företaget ett avtal till dig som du inte känner igen är ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal. De kan även ha möjlighet att hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har fått avdrag på mitt konto från Tre olika namn
ATHLIEX , TWISTZER , FERIKIE , som jag inte har en aning om vad saken gäller , vilka är dessa ??

Mona

Svar från Konsumentverket

Hej Mona,

Vi har inga kontaktuppgifter till dessa. Du får försöka söka på internet och se om du hittar kontaktuppgifter till dem eller om din bank har någon information.

Du kan kräva att företagen ska visa att det finns ett avtal mellan dig och dem. Om du vet att det inte finns så kan du behöva spärra ditt konto. Se min kollegas svar ovan och kontakta din bank för mer information.

Vi kan inte uttala oss om enskilda företag eftersom vårt uppdrag är att ge oberoende vägledning, men läs gärna vår artikel med tips kring hur du kan undersöka ett företag.

Är företaget seriöst?

Du kan även själv söka på företagsnamn i vårt statistikverktyg för att se om det har kommit in anmälningar eller kontakter kring företaget.

Till statistikverktyget

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

BredBAllmIT har dragit olika summor den 27e varje månad senaste tiden, har ingen aning om hur
då vi har redan andra abonnemang och gratis wifi hemma genom föreningen.

Bengt

Svar från Konsumentverket

Hej Bengt,

Jag kommer hänvisa till våra tidigare svar i tråden om hur du kan gå tillväga.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Något som heter Select retail, Uppsala
drar 79kr var sjunde dag från mitt konto. Har spärrat och fått nytt kort, men lika förbaskat dras det från kontot. Banken ser/vet inget.Vet någon vad det här är...

Gunilla

Svar från Konsumentverket

Hej Gunilla,

Vi kan tyvärr inte svara vem eller varför dragningarna från ditt konto görs.

Fortsätt ha kontakt med din bank för att se om det finns andra möjligheter för dig stoppa dragningarna från ditt konto.

I övrigt hänvisar jag till våra tidigare svar i tråden.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Någon som heter JEWEL drar 89 kr varje månad den 1a från mitt konto. Sök på det men inget mer än ett kändisnamn kommer upp.

Jag vet inte vad jag ska göra. Å min bank vet inget om JEWEL heller.

Amelia

Svar från Konsumentverket

Hej Amelia,

Kontakta din bank på nytt för att se om det går att stoppa dragningarna från ditt konto.

Läs mer om obehöriga korttransaktioner hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och Finansbyrå

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Om man söker på svenska företag, tex via Ratsit, då ser man drygt tio företag med Jewel i företagsnamnet. Så i den listan går det ju att börja nysta.

Tommy

Följdfråga

Min mamma kan inte logga in på match.Com för att avsluta prenumeration som dom lurade på henne. Detta har pågått i över ett år. Dom drar 400 kr varje månad för henne och hon kan inte ens logga in och försöka avsluta detta! Vi har försökt med allting men får ingen hjälp.

Finns inget telefonnummer som man kan nå någon på. Har skickat mail men får inget svar och det verkar inte heller fungera korrekt! Får tillbaka att det inte kunde levereras korrekt.

VAD kan mamma göra för att inte få sina pengar stulna? Hur kan man avbryta en prenumeration där dom drar pengar?

Jen

Svar från Konsumentverket

Hej Jen,

Tack för din fråga!

Som vi nämnt i första inlägget är det viktigt att din mamma först och främst kontaktar sin bank för att stoppa de debiteringar som hon anser är felaktiga.

Om ni skriftligen ställt krav på återbetalning kan man gå vidare med ärendet.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare