Reklamation och garanti

Vem ska jag klaga till när maten jag beställt var kall?

Fråga

Jag beställde hem mat som var kall när den kom. Jag hörde av mig till restaurangen som sa att det inte var deras ansvar. De sa att jag måste kontakta företaget jag beställt maten via. Det är ett företaget som kör ut mat från olika restauranger. Stämmer detta? Vem är egentligen ansvarig för maten jag beställt?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det är företaget som du ingått avtal med som du ska klaga till om du är missnöjd.

När du beställer hem mat är det oftast företaget som levererar maten som du ingår avtal med. Inte restaurangen som lagat maten.

I villkoren du godkänt när du beställde maten ska det stå vem som är din avtalspart. Börja därför med att läsa där för att ta reda på vad som gäller.

I vår artikel kan du läsa mer om dina rättigheter när du köper hem mat från restaurang.

Till artikeln

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Köpte thaimat med anka. När jag kom hem var ankan så seg att den inte gick att äta. Kocken/kockarna måste ju veta med sig att maten eftersteker/kokar på vägen hem från restaurangen och därför inte steka den klart där?

Linda

Svar från Konsumentverket

Hej Linda,

Tack för din fråga!

Om maten inte är som man kan förvänta sig, till exempel seg, kan man reklamera till den som man slöt avtalet med.

Läs mer i vår artikel om att köpa hem mat. 

Till artikeln

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare