Reklamation och garanti

Vad kan jag kräva om jackan från Merley inte stämmer överens med bilden?

Fråga

Jag beställde en jacka från Merley. När den väl kom var det en helt annan jacka i annat material än vad som stod på webbplatsen! När jag säger att jag vill returnera jackan säger de att jag måste betala frakten till Kina! Kan det verkligen stämma?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

När du köper en jacka har du rätt att reklamera om jackan är felaktig. Du kan klaga på om jackan är trasig, bristfällig eller fungerar dåligt. Men du kan även klaga om jackan inte stämmer överens med informationen. Till exempel om den levereras i en annan färg, storlek eller material.

1. I första hand kan du kräva att du får felet åtgärdat eller får en ny jacka som är korrekt.

2. I andra hand kan du kräva att du får ett prisavdrag. Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag.

3. Om det inte går att åtgärda felet eller om prisavdrag inte är aktuellt kan du istället argumentera för hävning av köpet.

En hävning betyder att Merley tar tillbaka jackan och du får pengarna tillbaka. Ska jackan skickas tillbaka ska Merley stå för frakten. Har du redan betalat ska du få tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade. Betalade du kontant eller med kort behöver du alltså inte nöja dig med ett tillgodokvitto eller presentkort.

Om Merley nekar kan du gå vidare med ditt ärende.

Om du har betalat via en kredit eller kort
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om Merley inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om invändningsrätten

Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och Merley inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Gäller det även om det står i företagets villkor att kunden står för returfrakt om varan skall returneras?

Helena

Följdfråga

Jag har köpt en jacka från Din Mode som inte är den på bilden utan plastig och motsvarar inte alls det jag beställde och de vill att jag ska skicka den till Kina. Jättedyrt. Vad gör jag? Jag vill annullera och de får stå gör frakten

Paul

Svar från Konsumentverket

Hej Helena och Paul,

När man inte fått det man avtalat om ska företaget åtgärda felet utan kostnad. Det innebär att företaget till exempel ska stå för eventuell returkostnad.

Är det istället så att man ångrar sitt köp kan man behöva stå för returfrakten om det framgår i villkoren.

Vi har besvarat liknande frågor i tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Angående reklamation (fel på vara):
Måste jag betala returfrakten till Kina när jag inte fått det jag beställt?

Angående ångerrätt:
Måste jag returnera till Kina?

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare