Reklamation och garanti

Thujorna har dött. Kan man reklamera växter?

Fråga

Hej!

Jag har köpt växter från ett företag på nätet för 2 veckor sedan. Jag köpte ett flertal thujor och dahlia-knölar.

När jag tog emot växterna såg jag att många av thujaplantornas rötter var korta och skadade. Jag kontaktade då företaget som sa att jag skulle plantera och följa deras skötselråd. Nu har flera av thujorna dött.

Även en del av dahlia-knölarna har ruttnat fastän jag har följt deras råd och anvisningar gällande skötseln.

Vad kan jag kräva av företaget?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Oavsett om du köper en växt eller en annan vara har du reklamationsrätt under 3 år enligt konsumentköplagen. Detta gäller så länge det inte handlar om snittblommor som har en betydligt kortare livslängd.

I ditt fall handlar det om en växt med längre livslängd och därför kan du klaga på ursprungliga fel under 3 år. Att ett fel är ursprungligt innebär att felet funnits redan vid leveransen även om det visar sig senare.

Dina rättigheter vid en reklamation:
1. Du får felet åtgärdat eller får en ny växt. Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget.

2. Du får ett prisavdrag. Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag.

3. Du får häva köpet. En hävning betyder att köpet återgår, alltså att företaget tar tillbaka växten och du får pengarna tillbaka. Ska växten skickas tillbaka ska företaget stå för frakten. Normalt sett har företaget två försök på sig att avhjälpa felet innan du kan argumentera för en hävning.

Du kan argumentera för att du har skött thujorna och dahlia-knölarna enligt företagets anvisningar och därför kan du i första hand ställa krav på att de ersätter dig med likvärdiga växter.

Tänk på att reklamera skriftligen till företaget. Skicka gärna med underlag som visar hur plantorna såg ut vid leveransen. Mejl fungerar bra.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga 500 kronor.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare