Jag har köpt en vara i en webbshop som företaget kallar on demand. Nu vill jag ångra mig men företaget säger att det inte gäller på denna typ av varor. Har jag inte alltid rätt att ångra mig?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
När du köper en vara i en webbshop har du som regel ångerrätt. Det spelar ingen roll när varan tillverkas eller om du gjort egna val. Finns valen bland de standardalternativ som finns i webbshoppen, kring till exempel färg och material, ska du kunna ångra dig.
Varor du inte kan ångra Beställer du en vara efter egna mått som företaget inte erbjuder har du troligtvis inte ångerrätt. Detsamma gäller om du ber om ett speciellt tryck med ditt namn eller en personlig bild. Det finns nämligen varor som är undantagna från ångerrätten. Varor som är tillverkade enligt dina anvisningar eller har fått en tydlig personlig prägel är exempel på varor som du inte kan ångra.
När du inte kommer överens med företaget Är du inte överens med företaget rörande ångerrätten kan Allmänna Reklamationsnämnden vara en väg att gå. Dit kan du vända dig för att få en bedömning.
På https://www.nok.se/juridisk-information/returer/ läser jag under returer att
"Ångerrätten gäller inte vid följande fall enligt Distansavtalslagen:"
"Produkter som tillhandahålls via Print on demand och som trycks först när beställning gjorts av produkt"
Finns länk till mer info om detta eller är ditt svar uttömmande och.. i så fall nok.se info fel?
Ulrika
Svar från Konsumentverket
Hej Ulrika,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Om jag förstått din fråga rätt handlar den om ångerrätt och digitalt innehåll.
Nej, den handlar om print on demand. (Det skrev jag).
Print betyder tryck.
Förklaring:
En konstnär ritar en bild.
En konsument beställer bilden på t ex en poster (=affisch, tavla) i en webshop.
Ett tryckeri trycker då bilden på tavlan och skickar tavlan tll kunden.
Kunden betalar konstnären men tryckeriet ansvarar för kvalitet och leverans.
Min fråga handlade om undantag.
Länkarna i min fråga var ett exempel på ett undantag och jag undrade om de hade rätt.
Anledning till frågan:
Jag önskar själv börja sälja bilder som trycks till t ex posters, tavlor när någon beställer.
Är då rädd att jag måste betala tavlorna om kunden ångrar sig.
Tänk om någon beställer 20 st eller någon sätter i system att beställa många och sen ångra sig.
Jag är/har varit ensamstående mamma med låg inkomst i många år, därför undrar jag om jag vågar sälja mina bilder med print om demand eller inte sälja alls.
Undrar också om samma regler gäller för posters som för om man trycker på t ex tröjor.
Ha en fin dag
Ulrika
Svar från Konsumentverket
Hej igen Ulrika!
Jag hänvisar till min kollegas tidigare svar i denna fråga
Funderar du på att börja sälja dina tavlor till konsumenter tipsar jag om Konsumentverkets företagssidor
Vi vägleder konsumenter som köper en vara eller tjänst av ett företag. Vi har däremot ingen personlig rådgivning för företag utan hänvisar i första hand till informationen vi har på våra företagssidor. Behöver du hjälp att reda ut vad vad som gäller just i ditt fall, och företaget är medlem i en branschorganisation kan du eventuellt vända dig dit för vidare vägledning, alternativt kan du ta hjälp av en jurist.
Även om det kanske inte finns ytterligare svar på just din fråga, passar jag på att tipsa om sidan Verksamt.se. På webbplatsen har myndigheterna Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket samlat information och e-tjänster för den som funderar på eller driver företag kan ha nytta av.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag har köpt en vara i en webbshop som företaget kallar on demand. Nu vill jag ångra mig men företaget säger att det inte gäller på denna typ av varor. Har jag inte alltid rätt att ångra mig?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning