Ångerrätt och öppet köp

Ingen ångerrätt på on demand varor?

Fråga

Jag har köpt en vara i en webbshop som företaget kallar on demand. Nu vill jag ångra mig men företaget säger att det inte gäller på denna typ av varor. Har jag inte alltid rätt att ångra mig?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

När du köper en vara i en webbshop har du som regel ångerrätt. Det spelar ingen roll när varan tillverkas eller om du gjort egna val. Finns valen bland de standardalternativ som finns i webbshoppen, kring till exempel färg och material, ska du kunna ångra dig.

Mer om ångerrätt

Varor du inte kan ångra
Beställer du en vara efter egna mått som företaget inte erbjuder har du troligtvis inte ångerrätt. Detsamma gäller om du ber om ett speciellt tryck med ditt namn eller en personlig bild. Det finns nämligen varor som är undantagna från ångerrätten. Varor som är tillverkade enligt dina anvisningar eller har fått en tydlig personlig prägel är exempel på varor som du inte kan ångra.

När du inte kommer överens med företaget
Är du inte överens med företaget rörande ångerrätten kan Allmänna Reklamationsnämnden vara en väg att gå. Dit kan du vända dig för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

På https://www.nok.se/juridisk-information/returer/ läser jag under returer att
"Ångerrätten gäller inte vid följande fall enligt Distansavtalslagen:"
"Produkter som tillhandahålls via Print on demand och som trycks först när beställning gjorts av produkt"

Finns länk till mer info om detta eller är ditt svar uttömmande och.. i så fall nok.se info fel?

Ulrika

Svar från Konsumentverket

Hej Ulrika,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga.

Om jag förstått din fråga rätt handlar den om ångerrätt och digitalt innehåll.

Läs mer om dina rättigheter här​​​

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!

Nej, den handlar om print on demand. (Det skrev jag).

Print betyder tryck.

Förklaring:
En konstnär ritar en bild.
En konsument beställer bilden på t ex en poster (=affisch, tavla) i en webshop.
Ett tryckeri trycker då bilden på tavlan och skickar tavlan tll kunden.
Kunden betalar konstnären men tryckeriet ansvarar för kvalitet och leverans.

Min fråga handlade om undantag.
Länkarna i min fråga var ett exempel på ett undantag och jag undrade om de hade rätt.

Anledning till frågan:
Jag önskar själv börja sälja bilder som trycks till t ex posters, tavlor när någon beställer.
Är då rädd att jag måste betala tavlorna om kunden ångrar sig.
Tänk om någon beställer 20 st eller någon sätter i system att beställa många och sen ångra sig.
Jag är/har varit ensamstående mamma med låg inkomst i många år, därför undrar jag om jag vågar sälja mina bilder med print om demand eller inte sälja alls.

Undrar också om samma regler gäller för posters som för om man trycker på t ex tröjor.

Ha en fin dag

Ulrika

Svar från Konsumentverket

Hej igen Ulrika!

Jag hänvisar till min kollegas tidigare svar i denna fråga

Funderar du på att börja sälja dina tavlor till konsumenter tipsar jag om Konsumentverkets företagssidor

Vi vägleder konsumenter som köper en vara eller tjänst av ett företag. Vi har däremot ingen personlig rådgivning för företag utan hänvisar i första hand till informationen vi har på våra företagssidor. Behöver du hjälp att reda ut vad vad som gäller just i ditt fall, och företaget är medlem i en branschorganisation kan du eventuellt vända dig dit för vidare vägledning, alternativt kan du ta hjälp av en jurist.

Även om det kanske inte finns ytterligare svar på just din fråga, passar jag på att tipsa om sidan Verksamt.se. På webbplatsen har myndigheterna Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket samlat information och e-tjänster för den som funderar på eller driver företag kan ha nytta av.

Till företag från myndigheter - verksamt.se

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare