Reklamation och garanti

Måste företaget betala för transporten vid en felsökning?

Fråga

Bilen jag köpt från en bilhandlare gick sönder efter 5 månader. Efter kontakt med bilfirman körde jag bilen till dem för en felsökning. Felsökningen visade att det inte var ett fel bilfirman var tvungna att hjälpa mig med. Min fråga är nu vad som gäller kring mitt krav på ersättning för att jag var tvungen att köra till och från bilhandlaren? Bilhandlaren säger att de inte behöver betala det. Stämmer det?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Du kan argumentera för att företaget ska ersätta dig för transportkostnaden.

Företaget har nämligen bevisbördan de två första åren efter att du köpt bilen. Det står i konsumentköplagen. Företaget behöver då undersöka bilen för att ta reda på om det rör sig om ett fel de behöver hjälpa dig med.

Eftersom företaget har detta ansvar kan du alltså argumentera för att de ska stå för transportkostnaden. Ställ dina krav skriftligen, till exempel via mejl. Spara mejlet som bevis för vad du framfört och när.

Mer om konsumentköplagen

Vill inte företaget betala ut ersättning för transporten kan du vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare