Måste företaget betala för transporten vid en felsökning?
Fråga
Bilen jag köpt från en bilhandlare gick sönder efter 5 månader. Efter kontakt med bilfirman körde jag bilen till dem för en felsökning. Felsökningen visade att det inte var ett fel bilfirman var tvungna att hjälpa mig med. Min fråga är nu vad som gäller kring mitt krav på ersättning för att jag var tvungen att köra till och från bilhandlaren? Bilhandlaren säger att de inte behöver betala det. Stämmer det?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Du kan argumentera för att företaget ska ersätta dig för transportkostnaden.
Företaget har nämligen bevisbördan de två första åren efter att du köpt bilen. Det står i konsumentköplagen. Företaget behöver då undersöka bilen för att ta reda på om det rör sig om ett fel de behöver hjälpa dig med.
Eftersom företaget har detta ansvar kan du alltså argumentera för att de ska stå för transportkostnaden. Ställ dina krav skriftligen, till exempel via mejl. Spara mejlet som bevis för vad du framfört och när.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Bilen jag köpt från en bilhandlare gick sönder efter 5 månader. Efter kontakt med bilfirman körde jag bilen till dem för en felsökning. Felsökningen visade att det inte var ett fel bilfirman var tvungna att hjälpa mig med. Min fråga är nu vad som gäller kring mitt krav på ersättning för att jag var tvungen att köra till och från bilhandlaren? Bilhandlaren säger att de inte behöver betala det. Stämmer det?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning