Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Jag har köpt skor från ett företag på nätet. Jag var bortrest när paketet kom och hann inte hämta ut det från mitt postombud innan det gick tillbaka till företaget. Det stod att jag ska betala ersättning för att jag inte hämtat ut det. Vad händer nu?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Framgår det i företagets köpvillkor att de tar ut en avgift vid ej uthämtat paket så är du troligen betalningsskyldig. Du har godkänt köpvillkoren när du valt att handla från dem. Företaget kan drabbas av en kostnad för att paketet behöver gå i retur.
Tycker du att avgiften är orimligt hög kan du argumentera för att du tycker det. En bedömning kan behöva göras från fall till fall.
Du kan inte kräva att företaget skickar varan igen. Köpet ses troligtvis som hävt eftersom du inte följt din del av avtalet. Att avtalet ses som hävt betyder att det avbryts. Om du fortfarande vill ha varan kan du i så fall behöva göra en ny beställning
Vänligen
Erika Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej, om man redan har betalat för varorna, kan man då kräva pengarna tillbaka?
Elin
Svar från Konsumentverket
Hej Elin,
Tack för din fråga!
Ja, som min kollega skriver kan du behöva betala en avgift för ej uthämtat paket, förutsatt att det framgår av villkoren.
Men du har rätt att få dina pengar tillbaka för varan du köpt.
Vänligen
Adam Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej,
Gäller detta även för snus om man beställt det?
Amanda
Svar från Konsumentverket
Hej Amanda,
Ja, det gäller även snus.
Vänligen
Isabell Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej.
Beställde en produkt via nätet att hämta ut i butik. Produkten fanns redan i lager i butiken men hade ett billigare pris att boka till butik via nätet. Jag hämtade inte ut varan och har meddelat ånger enligt ångerrätten. Företaget hävdar att jag inte har ångerrätt då jag inte hämtade ut varan och att avgift på 150 kr tas ut för ej uthämtat paket. Men enligt distansavtalslagen får inte avgiften motsvara högre summa än de faktiska kostnaderna för att hantera frakt och retur och varan fanns redan i butiken. Avgiften är densamma oavsett typ av frakt och motsvarar alltså omöjligt endast omkostnaden för att hantera frakt. Har sagt att jag kan gå med på att betala om jag får min vara men företaget vägrar detta också. Vad har jag rätt till här?
Emelie
Svar från Konsumentverket
Hej Emelie,
Tack för din fråga!
Ja, som min kollega skriver kan du behöva betala en avgift för ej uthämtat paket, förutsatt att det framgår av villkoren. Om du anser att avgiften är oskälig kan du be företaget styrka kostnaden.
Vänligen
Adam Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Jag beställde ett par skor, och ångrade mig sedan. Jag meddelade företaget att jag ångrat mig innan dem skickat skorna. I mitt meddelande framgick tydligt vilken order det gällde och meddelandet skickades från samma email-adress som jag använt när jag gjorde beställningen. Jag ångrade köpet tidigt på morgonen. sent på eftermiddagen samma dag fick jag ett meddelande om att beställningen var skickad. De har alltså skickat en vara trots att vi inte längre har något avtal. Av spårningsnumret framgår att bokning av frakt gjorts en många timmar efter att jag ångrat mitt köp. Beställningen har skickats till ett utlämningsställe och i företagets villkor står att outhämtade paket debiteras med 400(!) kr. Har de rätt att dra av dessa pengar om jag inte hämtar ut skorna och låter de gå i retur? Jag har ju ångrat mitt köp på ett tydligt sätt och vi har därför inte längre något avtal. Jag har mailat bolaget flera gånger men får inget svar. vad kan jag göra om de drar av pengar för returhantering, ARN tar inte upp tvister som rör belopp lägre än 500 kr.
Gustaf
Följdfråga
Hej! Jag har gjort en beställning med betalning via Klarna. Nu har jag sett att detta företag är ett blufföretag som skriver att de ska lägga ner men sen bara byter namn. Jag vill inte stödja detta och de borde bli anmälda. Gäller samma för mig gällande attt jag ev åker på en kostnad om jag inte hämtar ut min beställning (och bara klickar retur på Klarna)?
S
Svar från Konsumentverket
Hej Gustaf,
Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.
Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.
Vänligen
Cecilia Vägledare, Konsumentverket
Svar från Konsumentverket
Hej S,
Finns det ett avtal mellan dig och företaget gäller det vi tidigare skrivit här ovan.
Har du ångrat köpet behöver du inte betala för vara. Men du kan alltså behöva stå för returfrakt eller avgift för ej uthämtat paket.
Om du har betalat via en kredit Får du inte tag på företaget eller inte kommer överens med dem och har betalat via faktura? Då skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav mot din kreditgivare som på företaget.
Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Hej. Beställde kläder från Vingåker outlet i april. Postnord slarvade bort paketet. Fick en ny försändelse av Vingåker. Nu 3 månader för sent finns försändelsen att hämta. Kontaktat Vingåker och dom förstår problemet. Jag ska alltså hämta ut paketet och sedan skicka en retur. Nu har Vingåker skickat en ny fraktsedel per emalj. Har varken dator eller printer. Jag är en gammal gubbe och orkar inte med att sköta postnords misstag. Vad ska jag göra. Mvh Michael
Michael
Svar från Konsumentverket
Hej Michael,
Tack för din fråga!
Prova att kontakta Vingåker outlet igen för att höra om de kan godta att du låter paketet gå i retur utan att du först ska behöva lösa ut försändelsen. Vill de inte gå med på det kan du tvingas vara behjälplig med att returnera paketet - även om det innebär en del besvär för dig.
Vänligen
Viktoria Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej, Beställde receptbelagda mediciner hos apotea.se Fick meddelande om att de har kommit till ombud. Var bortrest och 5:e dagen efter aviseringen åkte jag på förmiddagen till mitt ombud för att hämta ut paketet men det blev returnerat samma dag. Apotea meddelar att de inte återbetalar min kostnad för mediciner och debiterar en reurkostnad. De skickar inte heller mina mediciner igen urtan de förstörs. Jag kan inte göra en ny beställning med mitt högkostnadsskydd på 75% förrän om 4 veckor! Får apotea.se ha så kort tid för hämtning hos ombud? Det missade jag då apotea.se levererar alltid hem. Var är miljötänkande? Det är brist på mediciner och apotea.se behandlar kunder och mediciner så ansvarslöst...
Barbara
Följdfråga
Hej!
Nordic Plus fortsätter att lura äldre personer. Min mamma har fått ett provpaket med hälsokost från dem, som de lyckats lura på henne. Vi har ångrat det (inom 14 dagar) och mailat dem. De svarar att hon ändå måste betala frakten på 79:-. Stämmer det? Vi vill inte betala en enda krona till det företaget!
Måste hon betala något?
Sara
Svar från Konsumentverket
Hej Barbara och Sara,
Villkoren man godkänner vid köp styr vad som gäller kring hur länge man har på sig att hämta ut ett paket.
När det kommer till ångerrätt på medicin har vi ett annat inlägg som besvarar vad som gäller: Är det ångerrätt på läkemedel?
Vi har även i ett tidigare inlägg besvarat vad som gäller kring att ångra innan leverans:
Hej, jag har beställt garn och Bring har levererat till fel ombud. De kan inte skicka paketet till det ombud som var tänkt, det måste vara ett bemannat ombud säger de. Jag har problem att hämta ut paketet hos det felaktiga ombudet och för att ta mig till ett bemannat ombud behöver jag ta buss och tåg, vilket känns helt orimligt. Jag vill inte reklamera innehållet utan bara kunna hämta ut mitt paket. Företaget jag har beställt ifrån tar 200 kr i avgift för outlösta paket. Har använt klarna som betalning. Hur går jag vidare? Har även försökt att komma i kontakt med Garnius som jag beställt ifrån. De svara bara om man fyller i ett formulär, tyvärr går detta formulär inte att skicka. Klarna är informerade om hela situationen. Hälsningar Marie
Marie
Svar från Konsumentverket
Hej Marie,
Tack för din fråga!
Det är villkoren för leveransen som styr. Om det exempelvis framgår att paket kan skickas till annat ombud kan det vara svårt att ändra på detta. Börja med att läsa villkoren för leveransen.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Hej,
Jag beställde för några månader sedan en produkt och missade att hämta ut mitt paket, som resulterade i att paketet skickades tillbaka. Vad gäller? Har jag rätt till pengarna tillbaka?
Företaget går inte att nå på varken telefon eller mejl som de tillhandahåller.
Haris
Svar från Konsumentverket
Hej Haris,
Tack för att du kontaktar oss.
Ja du bör få en återbetalning. Se våra tidigare svar angående dina rättigheter.
Får du inte dina pengar och du betalat via kort eller kredit kan du ha möjlighet att ta hjälpa av din bank eller kreditgivare.
Jag har beställt och betalat för mina produkter av en privatperson på Tradera. Hon skickar paketet och jag får ingen avisering och paketet sänds till den som är avsändare som hämtar ut ett betalat köp som står mitt namn på.. Då det framgår på PostNords sida att aviseringen har skickats till mottagaren säger säljaren att jag har 2 alternativ: 1. Betala för ny frakt så skickar hon igen eller 2. Ej betala för frakten och då behåller hon varorna utan att återbetala mig mina ca 500kr Hon skickar screenshots på en konversation med traderas kundtjänst som menar på att säljaren har gjort helt och hållet rätt och att hon som säljare inte har någon skyldighet att återbetala mig och att hon kan om hon vill sälja produkterna på nytt. Hur räknas inte detta som stöld/bedrägerier? För det första har hon ju valt att hämta ut varor som inte ens är hennes längre och som står i mitt namn, hon står endast som avsändare och inget mer. Men sen också få rätten att behålla varor och sälja dom samtidigt som hon även får behålla pengarna jag betalat utan att jag har något att invända om??? Tradera påstår vidare att om jag inte vill betala för en ny frakt kostnad på 59kr så behöver hon inte återbetala mig.
Emma
Svar från Konsumentverket
Hej Emma,
Då du gjort ett privatköp gäller andra lagar än de vi vägleder kring.
Vi har dock en artikel om privatköp där du kan läsa lite mer. Där står bland annat att om du och säljaren inte kommer överens, är det domstol som kan pröva tvisten.
Hej
Jag har beställt en vara på nätet, skickade varan i retur i ursprungsförpackningen med företagets returetikett. Returen gjordes dagen efter den dag varan hämtats ut. Har ej fått returkvitto från säljaren men har inlämningskvitto med kollinummer från Schenker. Vem är betalningsansvarig om säljaren fortsätter hävda att de ej återfått varan? Varan kostar ca 2500kr. Jag har ej betalat varan än ska göra det via Klarna senast 24/4, men försöker skjuta upp betalningen tills vidare.
Ann
Svar från Konsumentverket
Hej Ann,
Tack för din fråga.
Om du har skickat tillbaka varan på grund av ångerrätt har Allmänna reklamationsnämnden kommit fram till att ansvaret för varan går över till säljaren när du lämnar in varan till fraktbolaget för retur. Så länge du kan visa att du gjort det kan du bestrida betalningen även om varan kommit bort i frakten.
Om du skickat tillbaka varan på grund av reklamation finns det inga beslut som talar för vem ansvaret hamnar på. Då kan du bli ersättningsskyldig mot företaget du handlat av och få försöka kräva fraktbolaget på ersättning om de slarvat bort varan.
Vänligen
Erika Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Fråga
Jag har köpt skor från ett företag på nätet. Jag var bortrest när paketet kom och hann inte hämta ut det från mitt postombud innan det gick tillbaka till företaget. Det stod att jag ska betala ersättning för att jag inte hämtat ut det. Vad händer nu?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning