Fordon

Kan det finnas skulder på bilen jag ska köpa?

Fråga

Jag har hört att det kan finnas tidigare skulder på en begagnad bil och att skulderna kan drabba mig om jag köper bilen. Stämmer det? Hur tar jag i sådant fall reda på om det finns skulder?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Ja det stämmer att du kan påverkas om du köper en bil med obetalade skulder.

Skulder det skulle kunna röra sig om är:

  • fordonsskatter
  • trängselavgifter
  • felparkeringsavgifter
  • infrastrukturavgifter (avgifter som används för att finansiera nya vägar).
Det är den som är registrerad som ägare till bilen när en avgift eller skatt uppkommer som är skyldig att betala. Men görs inte det kan du som ny ägare drabbas genom att Kronofogden tar bilen för att betala av skulderna. Det kan du undvika genom att du själv betalar skulderna till Kronofogden.

Det är därför alltid bra att undersöka om det finns skulder på en bil innan köp. Köper du bilen av ett företag ska du dock kunna utgå från att du får information av dem om det finns skulder.

Mer om fordonsrelaterade skulder på Transportstyrelsens webbplats

Köpa bil från ett företag
Bilfirman bör informera dig om det finns några skulder på bilen du tänkt köpa eftersom det kan påverka ditt beslut om du ska köpa bilen eller inte.

Visar det sig efter köpet att det finns fordonsrelaterade skulder som inte är betalda, ska du klaga (reklamera) till bilfirman.

Det du kan begära av bilfirman är:

  • ersättning så du kan betala skulderna
  • en annan, likvärdig bil utan skulder
  • Hävning av köpet, om det kan ses som att skulderna påverkar dig stort
Vad du har rätt till kan behöva avgöras från fall till fall.

Dina rättigheter vid reklamation

Köpa bil från en privatperson
Ska du köpa bil av en annan privatperson bör du själv alltid undersöka om det finns några skulder kopplade till bilen innan du bestämmer dig.

Det kan du göra genom att fråga den som säljer bilen. Tänk på att anteckna informationen i ert avtal. Transportstyrelsen har även en tjänst du tillsammans med säljaren kan ta hjälp av.

Kontrollera fordonsrelaterade skulder på Transportstyrelsens webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
Jag köpte bilen men bilen kan inte köra har någon skulder

Miri

Svar från Konsumentverket

Hej Miri,

Tack för att du kontaktat oss!

Jag hänvisar till informationen som min kollega skrivit i svaret ovanför. Läs där för att veta hur du kan gå vidare om din bil har skulder.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag eller privatperson.

Sök kommunal konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare