Abonnemang och prenumerationer

Kan cv-tjänster binda mig på ett abonnemang när det ser ut som en engångskostnad?

Fråga

Hej!

Jag var inne på en webbplats där man kan få hjälp med att göra ett CV. På deras sida stod det 19 kr och vid sidan av det stod det 329 kr överstrucket. Jag använde bara tjänsten en gång och var beredd att betala 19 kr, men nu ser jag att de drar 329 kr i månaden och att det är någon form av abonnemang. Måste det inte framgå att det är ett abonnemang?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

När du köper en tjänst ska det tydligt framgå om det är ett abonnemang eller inte. Om företaget inte kan visa att det står i deras villkor att du binder dig till ett abonnemang kan de inte heller kräva någon betalning. Om det däremot framgår tydligt i villkoren att det är ett abonnemang, och du som konsument har fått ta del av villkoren, kan du vara betalningsskyldig till dess att du har sagt upp tjänsten.

Här kan du läsa mer om abonnemangsfällor​​​

Bestrida felaktig betalning
Om du anser att du inte är skyldig att betala för ett abonnemang har du möjlighet att bestrida kravet. Att bestrida betyder att du kontaktar företaget och ställer kravet att företaget betalar tillbaka pengar som redan har dragits. Har du delvis använt tjänsten kan behöva betala företaget för den del du nyttjat.

Jag kommer inte kunna svara på om du har rätt att bestrida eller inte eftersom vi ger oberoende vägledning.

Bestrid alltid skriftligen, till exempel via mejl, och spara en kopia.

Du kan läsa mer om hur du bestrider en felaktig betalning här

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd. de kan till exempel ha möjlighet att hjälpa dig kika på avtalet.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Anmäl till Konsumentverket
Om du anser att ett företag har oskäliga avtalsvillkor eller vilseledande marknadsföring kan du anmäla det till Konsumentverket. En anmälan till Konsumentverket kan läggas till grund för framtida tillsynsarbete, men det kommer inte resultera i en prövning i ditt enskilda ärende.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Jag har tidigare skickat mejl om ett företag som lurat mig vän och många andra (cvmaker) skulle gärna vilja att ni tittar på det, då dom har lurat många.

Evelina

Svar från Konsumentverket

Hej Evelina,

Tack för att du kontaktar oss.

Vi på Konsumentverket arbetar för att trygga den svenska konsumentmarknaden på olika sätt, bland annat genom tillsyn. Vi har ingen möjlighet att tvinga ett företag sluta med sin verksamhet, men vårt tillsynsarbete kan leda till att företag exempelvis får betala vite om de bryter mot de lagar och regler som finns.

Om du vill läsa mer om Konsumentverkets verksamhet och vad vi kan göra finns mer information på vår webbplats:

Vår verksamhet | Konsumentverket

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare