Reklamation och garanti

Vad krävs för att häva ett köp?

Fråga

Jag har köpt en högtalare. Nu när jag testat den tycker jag att ljudet inte är bra. Jag vill häva köpet men företaget säger nej? Vad är det som gäller?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Finns det ett fel på högtalaren kan du ha rätt att häva köpet.

Häva köp
Häva betyder att du lämnar tillbaka högtalaren och får pengarna tillbaka.

För att ha rätt att häva köpet ska felet vara stort och allvarligt eller inte gå att laga. Felet ska även ha funnits där när du köpte varan. Ett tillverkningsfel är ett exempel.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar (reklamerar) på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer överens

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Ångra köp
Finns det inget fel på högtalaren kan du ändå ha rätt att lämna tillbaka den.

Har du köpt högtalaren på distans, till exempel i en webbshop, har du 14 dagars ångerrätt. Du har ångerrätt även om du öppnat förpackningen.

Mer om ångerrätt

Har du köpt högtalaren i butik kan du bara ångra dig om butiken erbjuder öppet köp och din högtalare omfattas av det. Företaget sätter sina egna villkor för öppet köp och kan därför till exempel bestämma att du inte kan lämna tillbaka varan om du öppnat förpackningen.

Mer om öppet köp

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Jag har beställt en lounge grupp från ett företag. Jag beställde i november och när jag öppnade paketen senare så var delar sönder. Jag kontaktade och dom skickade nya delar. Detta har nu upprepat sig fyra gånger att delar är sönder och 5:e är oxå sönder. Hur länge kan detta fortsätter ? Ångerrätten har gått ut men det är så dålig kvalite och det verkar inte som dom klarar att skicka hela delar från Tyskland.

Benny

Svar från Konsumentverket

Hej Benny!

Om det är samma fel som uppstår gång på gång och företaget inte verkar kunna avhjälpa det så kan du som konsument argumentera för att du nu ska få häva köpet. Ställ det kravet skriftligt till företaget, till exempel via mejl.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om företaget nekar till dina krav
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare