Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Varför har jag ingen ångerrätt när jag handlat i en butik?
Fråga
Jag har köpt kläder i en butik i ett köpcenter. Dagen efter åkte jag tillbaka till butiken och sa att jag ångrat mig, att jag ville lämna tillbaka kläderna och få pengarna tillbaka. Butiken meddelade att de inte erbjuder den möjligheten. Det här var inget de informerade om innan jag köpte kläderna. Får de göra så? Har jag inte alltid rätt att ångra mig?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Det är bara när du köper något från ett företag på distans, till exempel i en webbshop, som du har ångerrätt enligt lag. Fysiska butiker omfattas inte av denna lag och kan välja själva om de vill erbjuda det som kallas öppet köp.
Väljer butiken att erbjuda öppet köp bestämmer de själva vilka villkor som gäller. De kan till exempel bestämma vilka varor som omfattas och hur lång tid du har på dig om du vill lämna tillbaka varorna.
Butiken behöver inte informera dig om de har öppet köp eller inte. Du behöver därför fråga, innan du bestämmer dig om du vill köpa varan, om du kan lämna tillbaka och vilka villkor som gäller.
Ytterligare stöd och råd Behöver du ytterligare stöd och råd är ett tips är att kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning . De kan ha möjlighet att tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Gjorde en beställning på omramning av en äldre tavla på Art’n’Design.Ångrade beställningen efter att butiken stängt.
Kan vi återkalla beställningen efter 1 dygn?
Lotta
Svar från Konsumentverket
Hej Lotta,
Tack för din fråga.
Om du gjorde beställningen i en butik har du inte ångerrätt men du kan avbeställa.
Avbeställning När du köper en tjänst av ett företag har du rätt att avbeställa den enligt konsumentköplagen. Du har rätt att avbeställa tjänsten så länge som den inte blivit slutförd.
Företaget kan ha rätt till ersättning när du avbeställer en tjänst. Men bara för kostnader kopplade till din beställning och som de inte kan tillgodogöra sig på annat sätt.
Fråga
Jag har köpt kläder i en butik i ett köpcenter. Dagen efter åkte jag tillbaka till butiken och sa att jag ångrat mig, att jag ville lämna tillbaka kläderna och få pengarna tillbaka. Butiken meddelade att de inte erbjuder den möjligheten. Det här var inget de informerade om innan jag köpte kläderna. Får de göra så? Har jag inte alltid rätt att ångra mig?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning