Övriga områden

Kan kommunen kräva att jag ska byta ut min vattenmätare?

Fråga

Jag bor i hus och har fått ett brev från kommunen att vattenmätaren ska bytas. Mätaren jag har fungerar. Varför måste jag byta den?

Den nya mätaren passar dessutom inte på den plats där mätaren sitter idag. Kommunen säger att jag måste anlita en rörmokare för att bygga om platsen för mätaren. Ska jag behöva stå för denna kostnad?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Eftersom din fråga rör en kommunal tjänst kommer jag inte kunna ge dig så mycket vägledning. Vi vägleder utifrån konsumentlagstiftningen och denna tjänst omfattas inte av det.

Det jag kan säga är att kommuner har rätt att byta vattenmätare och du kan behöva betala för att bygga om platsen där mätaren sitter.

Enligt föreskrifter från myndigheten Swedac ska mätarna kontrolleras med jämna mellanrum. De ska även bytas ut senast vart 10:e år.

Kommuner arbetar utifrån sina Allmänna bestämmelser för brukande av kommunens allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA). Där står det bland annat vilket ansvar du som husägare har kring platsen för mätaren. Där kan det alltså stå att du behöver betala för åtgärder om platsen inte uppfyller vissa krav.

Kontakta din kommun om du har ytterligare frågor.

Har du frågor kring föreskrifterna kan du kontakta Swedac.

Till Swedacs webbplats

Anser du att kommunen tagit ett felaktigt beslut ska du kunna kontakta dem för att få en besvärshänvisning. Besvärshänvisningen ska innehålla instruktioner för hur du kan överklaga ett beslut.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare