Abonnemang och prenumerationer

Provpaketet visade sig vara ett abonnemang. Måste jag betala?

Fråga

Jag har beställt ett provpaket på vitaminer för 99 kr, men fick en faktura på 1700 kr. Förutom provpaketet ska jag betala för en prenumeration på 4 månader. Jag kontaktade kundtjänst när jag fick fakturan och sa att jag inte beställt någon prenumeration på kosttillskott. Företaget fortsätter kräva att jag ska betala.

Jag tycker inte att jag sagt ja till ett abonnemang. Jag ville bara ha provpaketet. Måste jag betala för abonnemanget?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om det inte framgick att det rörde sig om ett prenumeration så ska du inte heller behöva betala för det.

Kontakta företaget igen och begär att de visar att du fått information om att rörde sig om ett abonnemang. Kan de inte visa att du gått med på detta, ställ krav på att fakturan ska makuleras.

Tänk på att kontakta företaget skriftligen och spara kopior på konversationen så att du kan visa vad du framfört och när. Om du får ytterligare paket som du anser att du inte beställt kan du höra av dig till företaget och fråga hur de vill ha tillbaka dem. Du ska inte behöva stå för returfrakt.

Mer om gratisvaror och provpaket

Om företaget ringde 
Det finns särskilda regler kring telefon försäljning. Blev du uppringd måste du ha signerat avtalet skriftligen efter avslutat samtal för att det ska vara giltigt.

Mer om skriftlighetskravet

Ångerrätt
Om företaget ändå kan visa att ni ingått ett avtal kan du ha ångerrätt. Ångerrätt har du i 14 dagar från det att du fick hem första försändelsen. Ångerfristen kan förlängas upp till ett år om företaget inte gett tillräckligt med information om ångerrätten.

Mer om ångerrätt

Angående fakturan
Om du anser att fakturan är felaktig har du möjlighet att skriftligen bestrida (protestera mot) den.

Innan du bestrider är det viktigt att ta del av vår information kring en sådan process för att veta vad den innebär och vad man bör tänka på.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget har vilseledande marknadsföring kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag bestred en faktura på en vara jag inte beställt. Företaget svarade med att det hade jag visst gjort genom att uppge en ip-adress som inte är min. Företaget påstod också att jag hade ett facebook-konto. Det har jag inte och har aldrig haft. Vad gör jag när företaget påstår att jag beställt genom att uppge en ip-adress som inte är min?

Gabriela

Svar från Konsumentverket

Hej Gabriella,

Har du inte köpt något av företaget ska du inte behöva betala. Vi kan dock inte avgöra om du ska betala eller inte eftersom vi ger oberoende vägledning, Det är upp till dig som har fått kravet att bedöma om du ska betala eller bestrida (protestera mot) fakturan. En allmän princip är att du kan protestera mot något du inte håller med om.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare