Ångerrätt och öppet köp

Har jag rätt att ångra ett medlemskap i en förening?

Fråga

Jag blev medlem i en idrottsförening via nätet. Sedan ångrade mig redan nästa dag. Föreningen säger att jag inte har någon ångerrätt. Vad gäller?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det är inte säkert att du har ångerrätt när du går med i en förening/klubb.

Köp som omfattas av ångerrätt
För att ett köp ska omfattas av ångerrätt krävs vissa kriterier.
Exempelvis måste det vara avtal som:

  1. Du ingår med en näringsidkare,
  2. Avtalet måste uteslutande ha skett på distans eller utanför fast affärslokal,
  3. Köpet måste gjorts genom ett organiserat försäljningssystem.

1. Vem är näringsidkare?
En näringsidkare går i många fall att likställa med ett företag. Det ska vara någon som yrkesmässigt driver en verksamhet i ekonomiskt syfte. Det innebär att det inte är säkert om en förening/klubb ses som en näringsidkare, utan det beror på deras verksamhet och syfte.

2. Avtal som ingås uteslutande på distans eller utanför affärslokal
För att ett avtal ska omfattas av ångerrätt krävs att det har ingåtts uteslutande på distans (exempelvis via nätet) eller utanför fast affärslokal (exempelvis i din bostad).

3. Organiserat försäljningssystem
Det räcker inte att ringa eller mejla till ett företag för att det ska ses som ett distansavtal, utan det måste ske genom ett organiserat säljsystem. Det innebär att det måste vara en av företagets vanliga försäljningskanaler, där de vanligtvis tar upp beställningar.

Sammanfattningsvis måste avtalet alltså uppfylla kriterierna ovan för att du ska ha ångerrätt.

Du kan läsa mer i vår artikel om ångerrätt.

Det kan även vara bra att läsa igenom föreningens/klubbens avtalsvillkor. Om du inte har ångerrätt enligt lag så kan du ändå ha möjlighet att ångra dig, om de erbjuder ångerrätt i sina villkor.

Ställ dina krav skriftligt
Om du anser att du har ångerrätt behöver du meddela föreningen/klubben det skriftligen inom 14 dagar. Mejl funkar bra.

Om ni inte kommer överens
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om ni inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att föreningen/klubben har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, Jag undrar om man ha ångerrätt om man tecknar ett medlemsskap i en träningsapp och till den är det kopplat en kundklubb. Appen kostar 3300kr inkl moms och kundklubben 100kr. Båda är för 12 månader och man kan inte köa ena utan den andra. De hänger ihop. Man får poäng i appens kundklubb. Om jag nyttjar poäng i kundklubben innan de 14 dagar ångerrätt så får jag information att min ångerrätt är förbrukad. Stämmer det enligt lag?

Peter

Svar från Konsumentverket

Hej Peter,

Tack för att du kontaktar oss.

Om du har ångerrätt eller inte beror på hur man ser på det du köpt.

Ses det som du köpt digitalt innehåll (en app) kan vara så att du inte har ångerrätt. Ångerrätten gäller nämligen inte för digitalt innehåll om du aktivt gått med på att du inte har någon ångerrätt samt fått en bekräftelse på ert avtal. Har din inte aktivt gått med på detta och/eller inte fått en avtalsbekräftelsen kan du ändå ha ångerrätt.

Kundklubben kan du ha ångerrätt på, om det ses just som ett medlemskap och inte en del av det digitala innehållet.

Tolka avtal
Vi kommer inte kunna svara på om du har ångerrätt eller inte eftersom vi inte tolkar avtal. Vi ger oberoende vägledning och därför generell information. Undersök om din kommun erbjuder konsumentvägledning och om de kan hjälpa dig med att kika närmare på detta.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Pröva ärendet
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan ha möjlighet att göra en bedömning i ärendet om du inte kommer överens med företaget.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare