Abonnemang och prenumerationer

Kan jag få återbetalning för oönskad prenumeration på buuks.se?

Fråga

Jag har hört att det kommit ett beslut att jag ska kunna kräva återbetalning för en prenumeration jag hamnat i när jag handlat på buuks.se. Stämmer det? Hur gör jag i så fall för att få tillbaka pengarna som dragit från mitt konto?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Ja, det stämmer. Danmarks högsta domstol har i ett avgörande kommit fram till att alla konsumenter som har betalat för ett sådant abonnemang har rätt att få tillbaka sina pengar för prenumerationsdelen.

Beslutet gäller buuks.se samt ytterligare 5 webbplatser. Övriga webbplatser är buuks.dk, pluus.dk, pluus.se, sayve.dk och sayve.se.

Återbetalningarna gäller för prenumerationer som tecknats fram till 6 maj 2022. Webbutiken ska enligt beslutet återbetala alla dragningar gjorda efter 30 oktober 2017. Du har även rätt att begära ränta från betalningsdatumet.

Du ska vända dig till webbutiken du handlat via och begära återbetalning. Gör det gärna skriftligen, till exempel via mejl, så att du kan visa vilka krav du ställt och när.

Om du handlat i någon av nätbutikerna efter 6 maj 2022
• Anser du att du aldrig har gått med på att ingå ett prenumerationsavtal kontakta nätbutiken och framför detta. Ställ krav på återbetalning. Gör det skriftligen, till exempel via mejl.
• Om nätbutiken avslår ditt krav kan du kontakta den danska prövoinstansen Nævnenes Hus. Du kan skicka in ditt klagomål till dem för möjlighet till prövning. Det kostar 100 DKK i avgift. För att göra ett klagomål på deras webbplats krävs dansk e-legitimation. Har du inte det så ska du kunna du kontakta dem via klageportalen@naevneneshus.dk.

Mer information i ett pressmeddelande på danska Förbrukereombudsmannens webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,

Jag har begärt återbetalning från Buuks.
Bolaget ska vara begärt i konkurs och det verkar inte finnas några pengar kvar i konkursboet. Vad gör jag nu?

Emil

Svar från Konsumentverket

Hej Emil,

Tack för din fråga.

Precis som du skriver är det till konkursboet man ska vända sig när man har krav mot ett företag som gått i konkurs.

Mer om konkurs

Det kan även finnas andra vägar att gå:

Ta hjälp av banken/kreditgivaren
Har du betalat via kort eller någon form kredit? Då kan du ha möjlighet att få hjälp av din bank eller kreditgivare.

Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare