Reklamation och garanti

Företaget säger att varan jag köpt är slut. Vad gäller?

Fråga

Jag beställde en vara på internet. Nu har jag fått ett meddelade från företaget där de meddelar att de avbrutit min order för att varan tagit slut. Får de göra så här? Kan jag kräva att få det jag köpt?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om du fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa varan. Huvudregeln är nämligen att avtal ska hållas. En bekräftelse innebär att företaget meddelat dig vad du beställt, till vilket pris och att de kommer skicka beställningen eller liknande.

Ett meddelande från företaget som enbart säger att de tagit emot beställningen innebär inte att det finns ett avtal. Att du betalat betyder inte heller automatiskt att det finns ett avtal.

Om du anser att det finns ett avtal så mejla företaget och framför dina krav.

Täckningsköp
Finns det ett avtal mellan er men företaget trots det inte kan leverera varan kan du istället göra ett täckningsköp. Det innebär att du köper en likvärdig produkt hos ett annat företag och begär ersättning för eventuell mellanskillnad. Du ska då göra köpet med omsorg och till exempel inte välja det dyraste alternativet.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
ARN prövar tvister och ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag köpte något på lördag. De sa att det hade tagit slut och att de kunde inte skicka föremålet. Nu på onsdag säljs det för högre pris. Vad gäller?

Robert

Svar från Konsumentverket

Hej Robert,

Tack för din fråga!

Om företaget har hävt köpet på grund av att varan tagit slut kan du ha rätt att göra ett täckningsköp. Det innebär att du köper en likvärdig vara antingen hos företaget själva eller hos ett annat företag och begär ersättning för eventuell mellanskillnad. Du behöver göra köpet med omsorg och till exempel inte välja det dyraste alternativet.

Eftersom företaget har fått in varan igen kan du meddela dem att du önskar göra ett täckningsköp hos dem - det vill säga att de ska skicka varan till dig och att du ska betala samma pris som när du beställde första gången.

Tänk på att kontakta företaget skriftligen, gärna via mejl.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare