Abonnemang och prenumerationer

Hur vet jag att dejtingsidan är seriös?

Fråga

Jag funderar på att dejta på internet men har förstått att det finns oseriösa datingsidor. Vad ska jag tänka på innan jag blir medlem?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Innan du blir medlem på en dejtingsida finns det vissa saker som du behöver veta om:

  • Ofta erbjuder dejtingsidorna en gratis provperiod som sedan övergår i ett medlemskap som kostar pengar. Läs noga vad som står på hemsidan och i villkoren innan du registrerar dig.
  • Skriv inte in dina kontaktuppgifter om du inte är säker på att du vill bli medlem på dejtingsidan.
  • Är du osäker på vilken sida du ska välja är det bra att först läsa omdömen från andra personer. 
  • Undersök om dejtingtjänsten och medlemskapet erbjuder det du efterfrågar och vill ha. Olika dejtingsidor kan erbjuda olika saker.  
  • Du behöver undersöka om medlemskapet har bindnings- och/eller uppsägningstid. Detta ska stå i villkoren.
  • Kontrollera att det finns kontaktuppgifter till företaget och undersök också i vilket land företaget finns.

Du kan också söka på företagsnamn i Konsumentverkets diarium för att se om det har kommit in anmälningar mot ett specifikt företag.

Om du redan har ett problem med en dejtingsida
Har du problem med en dejtingsida kan du läsa mer på vår webbplats.

Problem med dejtingsida

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare