Övriga områden

Fick aldrig varan jag köpt på Marketplace – vad kan jag göra?

Fråga

Jag har betalt för en vara via marketplace men säljaren har slutat svara och personen har inte skickat varan. Jag har hela konversationen kvar. Vart vänder jag mig angående detta?
Mvh Elise

Elise

Svar från Konsumentverket

Hej Elise!

Då detta är ett privatköp (vilket inte innefattas av konsumentlagstiftningen) kommer min vägledning vara begränsad.

Vi har dock en artikel om privatköp där du kan läsa om vilka rättigheter du kan ha. Där står bland annat att om du och säljaren inte kommer överens, kan du kontakta tingsrätten.

Läs vår artikel om privatköp

Utsatt för bedrägeri/brott
Om du anser att du är utsatt för ett bedrägeri eller annat brott får du vända dig till Polisen och anmäla detta.

Hitta mer information om hur du gör en anmälan på Polismyndighetens webbplats

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har inte fått min beställning och de levererade min paket till någon annan

Hatice

Svar från Konsumentverket

Hej Hatice,

Som min kollega tidigare nämnt är det till våra artiklar vi får hänvisa när det kommer till köp mellan privatpersoner.

Läs vår artikel om privatköp

Kommunal konsumentvägledning
Du kan kontakta din kommun för att se om de konsumentvägledning. I vissa fall kan de hjälpa till vid privatköp.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare