Fordon

Kan jag anmäla en bilbesiktning vid fel?

Fråga

Hej
Den 12 september, för knappt en månad sedan var jag och besiktade bilen och fick anmärkning, d.v.s. 2:or på utsläppsvärden co-halt tomgång, co-halt förhöjd co-halt samt lamdavärde förhöjd tomgång felaktigt och fick alltså göra en efterkontroll. (inga andra fel noterades)

Nu visade det sig på bilverkstan 21 september att det inte var några felaktiga värden på utsläppen. Inte heller visade det på några felaktiga utsläppsvärden vid ombesiktningen. Det här blev en extra kostnad för mig med bilverkstans arbete och ombesiktning på sammanlagt 1 586 kronor + resa fram och tillbaka på 585 kronor.

Dekra vill inte betala de kostnader som det medfört för mig p.g.a. en onödig nybesiktning, samt ett onödigt verkstadsbesök på sammanlagt drygt 2 100 kronor som jag tvingats göra. Jag har ingen aning om Dekras utrustning fungerade när de mätte värdena på min bil (bara deras ord) Det jag vet är att det inte var några felaktiga värden på min bil vid de två efterföljande kontrollerna på verkstan och bilbesiktningen.

mvh
Christian

Christian

Svar från Konsumentverket

Hej Christian,

Bilbesiktning ses som en myndighetsutövning och jag kommer därför inte kunna ge dig så mycket information.

Börja med att undersöka om besiktningsföretaget har en kundombudsman som du även kan klaga till.

Pröva om du har rätt till skadestånd
Kommer du och Dekra inte överens och du vill ha möjlighet att pröva krav om skadestånd kan prova vända dig till Justitiekanslern (JK).

Läs mer på JKs webbplats

Tipsa Swedac om besiktningen gjort fel
Anser du att Dekra gör fel kan du även tipsa SWEDAC om det. Det kommer dock inte hjälpa dig men kan hjälpa andra längre fram.

Läs mer och lämna klagomål på SWEDACs webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare