Pris och betalningar

Får företag anpassa priset för olika personer när man handlar på nätet?

Fråga

Jag har märkt att det ibland blir olika priser på samma vara och i samma webbshop beroende på om jag till exempel söker från min jobbdator eller mobil. Jag har även vänner som fått andra priser när de varit inne på samma sajt.

Ett exempel är när jag skulle titta efter nytt mobilabonnemang. Det kostade 390 kr i månaden när jag använde en webbläsare på min dator. När jag sen gick in via en annan webbläsare på min mobil kostade samma abonnemang 370 kr. Får företag göra så?

Pernilla

Svar från Konsumentverket

Hej Pernilla,

Tack för din fråga.

Ja, företag får personanpassa priset utifrån till exempel vilka webbplatser du brukar besöka och vad du brukar söka efter. Du kan alltså få olika pris beroende på vilken webbläsare du använder eller om du använder din mobil eller jobbdator. Du ska dock få information om att priset automatiskt anpassats utifrån information företaget har kring dig som potentiell kund.

Företagen får dock inte ta mer betalt av dig för en vara eller tjänst bara för att du är medborgare i eller bor i ett annat EU-land.

Om du anser att ett företag inte följer reglerna kan du anmäla företaget till oss på Konsumentverket, vilket kan leda till att vi gör en granskning.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Det får inte heller röra sig om diskriminering utifrån någon av de sju diskrimineringsgrunderna.

Läs mer om vad som är diskriminering och gör en anmälan på DOs webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare