Reklamation och garanti

Kan man anmäla ett företag som säljer en piratkopia?

Fråga

Jag undrar om man på något sätt kan anmäla en hemsida för bedrägeri. De har nämligen info och bilder om att de säljer ett visst varumärke som dessutom är trademarkat, och när man får hem produkterna är det uppenbarligen inte det märket.

Linnea

Svar från Konsumentverket

Hej Linnea,

Tack för att du kontaktat oss!

Om du har beställt produkter som visar sig vara en piratkopia kan du klaga till butiken där du köpt dem.

Om du trodde att du köpte en äkta vara men det var en piratkopia är varan felaktig enligt konsumentköplagen. Då kan du kräva att få den äkta varan av företaget. Om företaget inte kan ge dig den äkta varan har du rätt att häva köpet och få tillbaka dina pengar. Det spelar ingen roll om företaget kände till att det var en kopia eller inte. Din rätt att reklamera gäller ändå.

Läs mer om hur du kan reklamera en vara

Det kan också vara en god idé att tipsa Tullverket, för då får den som äger originalvaran vetskap om piratkopiorna.

Till Tullverkets webbplats

Möjlighet att få dina pengar tillbaka om företaget inte betalar tillbaka:

1. Om du har betalat med kreditkort, faktura eller via en kreditgivare
Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

2. Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
Kan man anmäla om man har beställt en sak och sen får man en helt annan sak? Inte samma som i bilden och inget är samma

Ali

Svar från Konsumentverket

Hej Ali,

Om du inte fått det du och företaget har avtalat om ska du klaga (reklamera).

Företaget är skyldiga att se till att du får det du beställt och de ska lösa det utan kostnad för dig.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer överens.

Läs mer om hur du kan reklamera en vara

 Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare