Övriga områden

Får tandläkaren boka tid åt mig?

Fråga

Fick brev från en tandläkare som jag har besökt en gång tidigare om att de har reserverat tid för mig. De skriver även att "Sent återbud eller uteblivet besök debiteras enligt taxa". Jag har alltså inte bokat något utan de har bara "tilldelat" mig en tid. Det kan väl inte vara rimligt att de får göra så här?

Otto

Svar från Konsumentverket

Hej Otto,

Så länge du någon gång har godkänt att tandläkaren får kalla dig till en nytt besök på det här sättet är det okej. Det kan räcka att du har lämnat ditt godkännande muntligen.

I svensk rätt finns det en grundprincip som innebär att du måste acceptera ett avtal för att kunna bli bunden av det. Det gäller även i det här fallet. Sammanfattningsvis är det alltså okej för tandläkaren att kalla dig till en ny tid och att ta ut en avgift för uteblivet besök – så länge du någon gång har godkänt det.

Om du inte har gett något godkännande
Om du har fått ett betalningskrav som du anser är felaktigt kan du alltid välja att bestrida det. Detta för du skriftligt till företaget, till exempel via mejl. Om företaget sen vänder sig till ett inkassobolag eller Kronofogden så ska du bestrida skriftligt även till dessa.

Om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Får en tandhygienist ta betalt för att ge information utan att tala om att det kostar

Eva

Svar från Konsumentverket

Hej Eva,

Tack för din fråga!

Tandläkaren eller tandhygienisten får bestämma sina priser själva. Däremot ska du få möjlighet att se priset innan besöket.

Vårdguidens webbplats finns information om pris för tandvård. De skriver bland annat:

Det är bra att ta reda på vad det kommer att kosta eftersom du själv får betala en stor del av kostnaderna för tandvård. Mottagningen ska ha sina prislistor tillgängliga för dig som patient.

Det här ska finnas med på prislistorna:

  • Det ska finnas uppgifter om mottagningens priser och referenspriser.
  • Det ska finnas uppgifter om vilka garantier som mottagningen lämnar för sina arbeten.
  • Det ska finnas uppgifter som visar om du som patient har möjlighet att få ett skriftligt intyg efter en behandling, om du ber om det. Intyget ska visa vilka material som har använts. Det gäller till exempel proteser, kronor och implantat.
En del mottagningar har också sina prislistor på internet.

Du ska därför ha möjlighet att se priset innan du går till tandhygienisten. Om du vill klaga på behandlingen eller priset får du kontakta din tandhygienists mottagning.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
Hur kan jag bevisa att jag inte har godkänt att tandläkaren får skicka en ny kallelse och om jag har ändrat mail och lelefonnr och då inte får kallelsen men får då betala för att jag inte avboka tiden som jag inte hade en susning om att jag fått?
Mvh/Anneli

Anneli

Svar från Konsumentverket

Hej Anneli,

Tack för din fråga!

Det är tandläkaren som ska kunna bevisa att du har godkänt att de får skicka ut en ny kallelse till dig. Det är alltid den part som kräver betalning som ska bevisa att de har rätt till det.

Så länge du någon gång har godkänt att tandläkaren får kalla dig till en nytt besök på det här sättet är det okej. Det kan räcka att du har lämnat ditt godkännande muntligen.

Om du har ändrat telefonnummer och mejladress utan att meddela tandläkaren kan du behöva betala för det uteblivna besöket. Det beror på att du är ansvarig för att meddela tandläkaren om du bytt kontaktinformation.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Tandläkarna, har fått olika. Idag väntade jag 45 min, fick en undermålig lagning, och tandläkaren bara lämnade rummet.Jag är inte nöjd alls, de har sparat tänder som inte alls är bra.

Elisabeth

Svar från Konsumentverket

Hej Elisabeth!

Frågor om tandvård faller utanför den lagstiftning vi kan ge vägledning inom. När du besöker en tandläkare ses du inte som konsument utan patient. Mitt tips är att du vänder dig till Vårdguiden 1177 med dina frågor. 1177 har även information om tandvård på sin webbplats.

Mer om tandvård finns på 1177 webbplats

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!
Jag har haft ett tandvårdsabonnemang i många år. Folktandvården har dock inte erbjudit mig undersökning sedan fem år tillbaka och när jag hörde mig för fick jag höra att den ftv jag är skriven hos inte behandlar vuxna då barnen har företräde. Någon annan klinik kan inte heller ta emot mig. Jag blev inte informerad om det och har alltså betalat för ett abonnemang helt i onödan. Finns det möjlighet att få pengarna tillbaka?

Lisa

Svar från Konsumentverket

Hej Lisa,

Tack för att du kontaktar oss.

Eftersom du har ett avtal med Folktandvården är vårt råd att kontakta 1177 för information om hur du ska gå tillväga när du anser att du inte fått det ni avtalat om.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare