Pris och betalningar

Kan företaget lägga på moms i efterhand?

Fråga

Hej!

Jag beställde en tjänst av ett företag och fick en prisuppgift. Nu har jag fått en faktura och priset är högre än vad vi kom överens om. Företaget säger att det är för att momsen tillkommer. Kan företaget lägga på momsen i efterhand, trots att jag redan har fått en prisuppgift?

Mvh Elin

Elin

Svar från Konsumentverket

Hej Elin,

Tack för din fråga!

Nej, som privatperson ska du kunna räkna med att företaget anger priset inklusive moms. Annars ska det tydligt framgå att priset är exklusive moms.

Möjlighet att bestrida en felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig har du möjlighet att skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan och förklara varför du anser att den är felaktig. Mejl funkar bra, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner betalningen.

I vissa fall behöver du betala den del av fakturan som du anser är riktig och bestrida övrig del.

Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,
Har också råkat ut för detta när jag förlängde mitt bredband hos Halebop genom deras chat.
Fick ett pris som jag kunde tänka mig att binda i 12 mån.
Nu när jag kollat fakturan så har dem lagt på moms.
Har inget bevis för det för jag tog inga skärmdumpar på chat loggen.
Känner mig lurad.

Daniel

Svar från Konsumentverket

Hej Daniel,

Tack för att du kontaktat oss!

Om du känner dig lurad av Halebop angående prisuppgiften du fått i chatten behöver du kontakta dem för att klaga på detta. Precis som du säger kan det bli svårt att bevisa vilket pris ni kommit överens om i chatten om du inte har kvar något bevis på er konversation.

Du har möjlighet att bestrida en del av en faktura, så som det står beskrivet i svaret ovanför. Tänk på att du kan behöva betala avgifter och ränta om företaget har rätt till hela betalningen.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Telekområdgivarna
Du kan också kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna. De är nämligen experter på bredbandsabonnemang. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.

Du når dem via deras webbformulär

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare