Pris och betalningar

Är det tillåtet att göra öresavrundning vid betalning?

Fråga

Hej, om jag har en faktura på 100 kr 24öre kan jag avrunda den neråt då till 100kr vid betalning,är det tillåtet för en konsument att göra detta,eller gäller detta bara för företag?

Bengt

Svar från Konsumentverket

Hej Bengt,

Tack för din fråga!

Eftersom lagen om avrundning av vissa öresbelopp är dispositiv (den går att avtala bort) kan ni komma överens om örena ska avrundas eller inte. Du som konsument kan inte själv göra en öresavrundning utan får komma överens om detta tillsammans med företaget. Du kan själv ge förslaget till företaget.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Får man avrunda ören på kort betalningar, tex som en sak kostar 79:90 får butiken då avrunda till 80 även men betalar med kort

Phimchanok

Svar från Konsumentverket

Hej Phimchanok,

Vid kortbetalning får butiken välja om de vill göra öresavrundning eller ta betalt för det exakta beloppet. Det finns en lag som styr hur öresavrundning får göras. Lagen säger att belopp i örestal ska avrundas till närmsta hundratal. Det innebär att belopp med slutsiffran 1 till 49 ska avrundas nedåt och belopp med slutsiffran 50 till 99 uppåt. Avrundningen får bara göras på det totala beloppet, inte på varje enskild vara.

Lagen som styr öresavrundning är dispositiv, vilket betyder att den går att avtala bort. Butiken kan alltså välja att följa bestämmelserna i lagen men kan också välja att ta betalt för det exakta beloppet.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Vad gör jag när butiken avrundar varje enskild vara innan totalsumman?

Jens

Svar från Konsumentverket

Hej Jens,

Tack för din fråga!

Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare