Ångerrätt och öppet köp

Kan jag ångra köpet innan leverans?

Fråga

Hej.
Jag beställde en jacka i söndags kväll kl 18:23. Klockan 19:07 samma kväll kom jag på att jag inte ville ha den. Jag mailade då till företaget och bad dom avbryta ordern, men när jag fick svar dagen efter hade de redan skickat den. Nu vill de att jag ska betala returfrakten. Kan det verkligen stämma?

Mvh T

Svar från Konsumentverket

Hej T,

Tack för din fråga.

Du kan ångra dig även innan du fått din vara. Men det beror på om du är skyldig att betala för returfrakten eller inte.

Vid ångerrätt ska du betala för returfrakten om företaget uppgett det i sina villkor. Hur nära inpå du ångrar dig inverkar inte på detta. Du behöver alltså betala för returfrakt hur nära inpå du än ångrar dig om du ska betala för returfrakt.

Om företaget uppger i sina villkor att de inte kommer att skicka varan och returfraktkostnad utgår om du ångrar dig inom en viss tid är det dock det som gäller.

Läs mer om ångerrätten

Ej uthämtat paket
Många företag anger i sina villkor att de tar ut en avgift för ej uthämtat paket. Du godkände företagets villkor när du beställde jackan. Därför kan det vara en god idé för dig att hämta ut varan och sedan skicka tillbaka den, så att du inte behöver betala den extra avgiften.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej jag gjorde en beställning på fasadsiffror på en hemsida den 10/9 ca 11.45, skickade ett mail dit samma em kl 17.09 o ställde en fråga om måtten, men har ej fått nåt svar än, och dessutom har nu flera dagar gått och jag har inte fått nån bekräftelse på beställningen alls! Fick ett ordernr och att fakturan skulle betalas via klarna inom 30 dagar när jag klickade på köp. Igår skickade jag ett meddelande via Instagram att jag önskar återkoppling men ej fått svar den vägen heller! Vill försäkra mig att jag får fasadsiffrorna som jag behöver,kan jag häva beställningen o beställa från annat företag som verkar seriösa? Isåfall hur går man tillväga?

Viktoria

Svar från Konsumentverket

Hej Viktoria,

Tack för din fråga!

Generellt sett har du ångerrätt när du ingår avtal på distans, exempelvis när du handlar i en webbutik. Vill du ångra köpet ska du kontakta företaget skriftligen inom ångerfristen och meddela det. Det finns inget som hindrar dig från att ångra dig innan du fått varan levererad. Mejl fungerar bra.

Mer om ångerrätten

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej. Jag har köpt en vara av GlacierMart med leveranstid 5-7 dagar. Varan kom inte så jag mejlade om att jag ville avbeställa. Då fick jag till svar att den redan skickats, med leverans om ytterligare 5-7 dagar. Vill nu returnera varan men ingen returadress finns. Mejlat 4 gånger för att få returadress men får bara ”jidder” till svar och ingen returadress. Snart löper fakturan till Klarna ut men jag vill ju inte betala utan returnera. Vad gör jag?

Helen

Svar från Konsumentverket

Hej Helena,

Tack för att du kontaktar oss.

Vänder sig företaget till dig som svensk konsument ska de följa svensk lagstiftning. Du ska då till exempel ha rätt att ångra köpet.

Mer om ångerrätt​​​​

Invändningsrätt
Eftersom du valt att betalat via faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare Klarna som på företaget. Ta därför kontakta med Klarna och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag köpte en bok från bookoutlet.se där leveranstiden angavs vara 2-5 dagar. Efter 9 dagar har jag fortfarande inte fått boken, så jag beslutade att be företaget att avboka beställningen på grund av försenad leverans. De har dock inte gått med på detta utan säger att jag kan använda min ångerrätt eller returnera varan. Pengarna oroar mig inte, men det känns som att de inte är ärliga om leveranstiden och övriga villkor. Vad kan jag göra? Jag betalade även för frakten med min beställning. Tack så mycket.

Ana

Svar från Konsumentverket

Hej Ana,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga.

Som min kollega Erika skriver i ett tidigare svar finns det inget som hindrar dig från att ångra beställningen innan du fått boken levererad. Vill du ångra ditt köp ska du kontakta företaget skriftligen och meddela detta.

Får företaget ta ut en hanteringsavgift eller administrativ avgift när jag ångrar mig ?


Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Mer om kortreklamationer


Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Anmäl till Konsumentverket


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare