Ångerrätt och öppet köp

Kan jag lämna tillbaka använda skor?

Fråga

Hej
Jag har köpt nya skor från en butik på nätet. Efter att ha gått ute med dem några gånger kände jag att de inte var rätt. Jag mejlade företaget jag köpte skorna av och meddelade att jag ville returnera dem. Det var då 9 dagar sedan jag fick hem skorna.

Företaget har nu svarat att retur inte är aktuellt eftersom jag använt skorna.

Har jag inte ångerrätt i 14 dagar?

Patrik

Svar från Konsumentverket

Hej Patrik,

Tack för att du kontaktar oss.

Ja, du har ångerrätt eftersom du gjort ett köp på distans. Att du provat skorna gör inte att du förlorar din ångerrätt.

Du får prova dem som du skulle gjort i butik. Här kan det ses som du undersökt dem mer än nödvändigt. Företaget kan då ha rätt till ersättning för att skorna minskat i värde. Det kallas för värdeminskningsavdrag. För att företaget ska ha rätt till en sådan ersättning krävs det att de skrivit med det i de villkor du godkände vid köp.

Mer om ångerrätt

Kontakta företaget igen skriftligen och framför att du vill utnyttja ångerrätten. Meddela även att du vill ha information kring hur du ska göra för att skicka tillbaka skorna.

Om du och företaget inte kommer överens gör så här:

1. Du har rätt att hålla inne med betalningen
Meddela företaget du handlat av att du inte tänker betala och varför. Har du valt att betala via faktura ska du även meddela detta till företaget du fått fakturan av.

2. Om du har betalat kräv återbetalning
Om du betalat via kort eller kredit kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank/kreditgivare om du inte får återbetalning.

När du betalat med kort kallas det att göra en kortreklamation.

Läs mer om kortreklamationer

Om du handlat via någon form av kredit ska du kontakta din kreditgivare och meddela att du vill använda invändningsrätten.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

3. Undersök möjligheten att kontakta din kommunala konsumentvägledning
De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

4. Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en bedömning
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej jag har köp ett par skor jag hämtatade iag och sen har jag gått i dom idag under dagen men nu känner jag att dom är för små kan jag läma tillbaka dom

nora

Svar från Konsumentverket

Hej Nora,

Tack för din fråga!

Om du gjort ett köp på distans, alltså på exempelvis nätet har du ångerrätt. Att du provat skorna gör inte att du förlorar din ångerrätt.

Om företaget anser att du undersökt dem mer än nödvändigt kan de ha rätt till ersättning för att skorna minskat i värde. Det kallas för värdeminskningsavdrag. För att företaget ska ha rätt till en sådan ersättning krävs det att de skrivit med det i de villkor du godkände vid köp.

Mer om ångerrätt

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

hej jag köpte skorna en månad sen och har använd dom några gånger känner nu,att andra skon känns lite konstigt så kan man göra reklamation nu

ketta

Svar från Konsumentverket

Hej Ketta,

Tack för din fråga!

Du har rätt att reklamera (klaga på fel) under 3 år. För att du ska kunna reklamera skorna behöver det finnas ett faktiskt fel på dem. Det räcker exempelvis inte att skorna inte passar just dina fötter.

Men finns det ett fel på dina skor kan du kontakta företaget och meddela detta. Gör det gärna skriftligen, exempelvis via mejl.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag köpte ett par skor på nätet åt min 1,5 åriga dotter. Var först i deras butik och mätte hennes fötter, hennes storlek var slut i butiken, så jag valde att själv beställa skorna från butikens hemsida i rekommenderad storlek. Storleken rekommenderades utifrån deras egna storleksguide på just de skorna.
Nu 4 månader senare när det är dags för vårskor mätte jag dotterns fötter igen och stämde av måttet på skorna jag köpte, de var inte det mått som angavs (och än anges) i både butik och nätbutiken. Storleksguiden ger måttet 15,3 cm innermått men skon är i själva verket 14,3 cm. Tog hjälp av personalen så måttet stämmer.
Det betyder att dottern gått i för små skor. Och kommer inte kunna använda dessa i början på nästa säsong som planerat.
Vems ansvar är det att kontrollera innermåttet på skorna? Och kan jag reklamera 4 månader senare?

Tack på förhand

Frida

Svar från Konsumentverket

Hej Frida,

Tack för din fråga!

Du har möjlighet att reklamera om det finns ett faktiskt fel på skorna du har köpt. Det kan exempelvis vara att storleken på skorna inte stämmer överens med den information du fått vid köpet.

Du måste reklamera så snart du kan, senast 2 månader efter du upptäckt felet.

Finns det ett fel på skorna kan du kontakta företaget och klaga. Gör det gärna skriftligen, exempelvis via mejl.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Om det gått mer än två månader efter köp av skor, då det gäller ett barn så har hon svårt att berätta om den är för liten, finns det ändå möjlighet att reklamera?
Jag litade blint på deras storlekguide.

Frida

Följdfråga

Hej
Jag har köpt skorna i en butik, haft de typ på mig i ca 3 timmar. Såg att de gick sönder (stygnen gick av)
Nu när jag vill reklamera de vill de inte ta emot eftersom jag slängde lådan??? Kan de neka mig nu? Jag har haft de hemma i hela 48 timmar och trodde att jag ska ha de helt o hållet, därför slängde jag lådan??!! Och nu har jag ej rätt till ångerköp/reklammation. Skorna kostade 1300kr
Kan de göra så?
Behöver hjälp!

Ej angivet

Svar från Konsumentverket

Hej Frida,

Du behöver kunna visa att det finns ett fel på skorna. Skorna behöver inte vara trasiga för att ses som felaktiga. Att de inte stämmer överens med beskrivningen du fått innan köp ses också som ett fel.

Kan du visa att det finns ett fel på skorna har du alltså rätt att reklamera.

När kläder och skor inte är som i beskrivningen | Konsumentverket

Hej,

Företaget kan inte neka dig att reklamera för att du slängt lådan.

Var tydlig med att du vill klaga på fel, reklamera, skorna. Att det inte rör sig om öppet köp.

Reklamera trasiga eller bristfälliga kläder och skor | Konsumentverket

Kommer du och företaget inte överens är ett tips är att kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare