Övriga områden

Hur gammal måste man vara för att få beställa på internet?

Fråga

Finns det någon åldersgräns för att få handla på nätet? Får till exempel en person under 18 år med eget betalkort köpa och betala med kortet online? Är det skillnad om man köper något i en affär?

Fabian

Svar från Konsumentverket

Hej Fabian,

Tack för din fråga.

Huvudregeln är att en person måste vara över 18 år för att kunna ingå ett giltigt avtal. Det är ingen skillnad om man köper något online eller i butik eller på vilket sätt man betalar.

Om man vill handla och är under 18 år krävs som regel ett godkännande från vårdnadshavaren.

Barn som har fyllt 16 år får däremot generellt handla för pengar de själva tjänat.

Mer om barn och avtal

När en person under 18 år köpt något som vårdnadshavaren inte har godkänt kan vårdnadshavaren argumentera för att avtalet inte är giltigt.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
Vet ni att maestrokort för unga/minderåriga har gått över till mastercard med möjlighet att göra internetköp på upp till 30.000 kr? Vad kan man som förälder göra? Inget enligt banken.

Sofia

Svar från Konsumentverket

Hej Sofia,

Tack att du kontaktar oss!

Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Vi råder dig att du kontaktar vår samarbetspartner Konsumenternas Bank- och finansbyrå. De ger oberoende vägledning i frågor som rör bank- och finansfrågor. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem genom deras kontaktformulär eller på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.

Till Konsumenternas Bank och finansbyrås webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare