Övriga områden

Fått sms om paket jag inte beställt

Fråga


Hej!
Jag har fått ett sms som säger att jag har ett paket att hämta, men jag har inte beställt något från företaget. Måste jag hämta ut det? Mvh Carina

Carina

Svar från Konsumentverket

Hej Carina,

Tack för din fråga.

Har du inte beställt något behöver du inte hämta ut paketet. Kontakta företaget skriftligen och meddela att du inte har beställt något.

Om det kommer en faktura kan du bestrida den och hänvisa till att ingen beställning är gjord. Du kan också hänvisa till att du har kontaktat företaget och meddelat att du inte har beställt något.

Läs mer om att bestrida ett felaktigt krav

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Fått sms att min order saknar porto och att jag kan hämta den på distributionscenter, och att jag ska trycka på en bifogad länk. Har ingen order vad jag vet. Struntar man bara i detta sms då?

Therese

Svar från Konsumentverket

Hej Therese,

Ja har du ingen order bör du kunna strunta i sms:et.

Vi kan inte avgöra om sms:et är bluff eller inte men det är bra att du är uppmärksam.

Klicka inte på länkar från en avsändare som du inte känner igen, särskilt om du vet att du inte har beställt något.

Läs mer om bluffsms på vår webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Betyder skriftligen även e-mail?

Suzanne

Svar från Konsumentverket

Hej Suzanne!

Ja, mejl går bra och det räknas som skriftligt. Det viktigaste är att man själv som konsument får ett underlag som bevisar att man faktiskt har bestridit fakturan.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hejsan

Jag fick meddelande from Early Bird att de har ett paket från MGG Express som de skall leverera. Paketet kommer från Kina och har levererats till andra sidan landet till någon box i mitt namn.
Jag har inte beställt något och Early Bird är okontaktbar, och ännu så länge har de heller inte besvarat mitt mail där jag frågar efter adressen de levererat det till.

Jag vet inte hur jag skall hantera detta då företaget ligger i Kina och jag har ingen aning om hur man kontaktar dem och när jag kollade runt på nätet så är det många i min situation från detta företaget.
Jag är orolig över att de använder mitt namn och försätter mig i en ekonomisk situation som jag inte är ansvarig för. Hur tacklar jag det här och vad kan hända om de fortsätter att använda mitt namn och hur kan jag se det?

Helena

Svar från Konsumentverket

Hej Helena,

Tack för att du kontaktar oss!

Som min kollega ovan skriver är du inte skyldig att betala för något som du inte beställt. Om det kommer en faktura har du möjlighet att bestrida kravet. Gör det skriftligen för att ha bevis att du har bestridit kravet.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Om du misstänker att någon använder ditt namn olovligen kan det handla om någon form av bedrägeri. Om du anser att du är utsatt för ett bedrägeri eller annat brott får du vända dig till Polisen och anmäla detta.

Hitta mer information om hur du gör en anmälan på Polismyndighetens webbplats

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har inte beställt något från Early bird

Bjarne

Svar från Konsumentverket

Hej Bjarne,

Tack för att du kontaktar oss!

Om du inte beställt något är du inte skyldig att ta emot ett paket eller betala en faktura. Läs ovan hur du kan göra för att bestrida. Om du beställt något från ett annat företag kan de ha använt Early Bird för att leverera ditt paket. 

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Mottagit en vara från E-commerce, Skogholmsgatan 3 i Malmö, flesökte ringa på deras nummer, men det tycks ej fungera?? Hur får jag kontakt med detta Kinaombud?

Laila

Svar från Konsumentverket

Hej Laila,

Tack för din fråga.

Du kan undersöka om företaget har en webbplats. Kanske finns det fler kontaktuppgifter till företaget där.

Har du problem eller vill ångra din beställning? Då är det företaget du handlat av du ska kontakta. Det är inte säkert att den som fraktat paketet är den du beställt av. Undersök eventuell webbsida och/eller köpvillkoren som du godkänt vid köp för att se vad det står där vilket företag du handlat av.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!
Om jag har beställt ett paket, och paketet kommer men det ligger även en extra grej som jag inte beställt.
Vad jag läst mig till, behöver jag inte göra något om inte företaget hör av sig. Hur långt tid ska man ge företaget?

Ej angivet

Svar från Konsumentverket

Hej,

Tack för din fråga!

Det finns ingen speciell tid i lagen som reglerar hur länge företaget kan kräva tillbaka en vara. Men ett företag kan komma i efterhand och kräva tillbaka varan då den inte är del av ert avtal.


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag har fått aviseringar från Bring (via sms och mejl) att ett paket är på väg. Jag gick till Brings hemsida och skrev in spårningsnumret. Jag fick veta att avsändare var en ort i Danmark och att uthämtningsstället låg i Skutskär. Jag har inte beställt något från Danmark och jag bor i Hässleholm, långt från Skutskär. Jag använde mig av Brings kundtjänst (chattbox) men fick inte svar på den fråga jag har: någon använder sig av min mejladress och mobilnummer - varför? Kan jag komma att krävas på pengar?

Per

Svar från Konsumentverket

Hej Per,

Tack för att du kontaktar oss!

Om du misstänker att du är utsatt för ett bedrägeri eller annat brott får du vända dig till Polisen och anmäla detta.

Mer information finns på Polismyndighetens webbplats

Om du inte beställt något är du inte skyldig att betala. Men det är viktigt att du bestrider kravet som vi beskriver i vårt första svar i tråden.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare