Hej! Jag har fått ett sms som säger att jag har ett paket att hämta, men jag har inte beställt något från företaget. Måste jag hämta ut det? Mvh Carina
Carina
Svar från Konsumentverket
Hej Carina,
Tack för din fråga.
Har du inte beställt något behöver du inte hämta ut paketet. Kontakta företaget skriftligen och meddela att du inte har beställt något.
Om det kommer en faktura kan du bestrida den och hänvisa till att ingen beställning är gjord. Du kan också hänvisa till att du har kontaktat företaget och meddelat att du inte har beställt något.
Hej! Fått sms att min order saknar porto och att jag kan hämta den på distributionscenter, och att jag ska trycka på en bifogad länk. Har ingen order vad jag vet. Struntar man bara i detta sms då?
Therese
Svar från Konsumentverket
Hej Therese,
Ja har du ingen order bör du kunna strunta i sms:et.
Vi kan inte avgöra om sms:et är bluff eller inte men det är bra att du är uppmärksam.
Klicka inte på länkar från en avsändare som du inte känner igen, särskilt om du vet att du inte har beställt något.
Ja, mejl går bra och det räknas som skriftligt. Det viktigaste är att man själv som konsument får ett underlag som bevisar att man faktiskt har bestridit fakturan.
Vänligen
Emma Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hejsan
Jag fick meddelande from Early Bird att de har ett paket från MGG Express som de skall leverera. Paketet kommer från Kina och har levererats till andra sidan landet till någon box i mitt namn.
Jag har inte beställt något och Early Bird är okontaktbar, och ännu så länge har de heller inte besvarat mitt mail där jag frågar efter adressen de levererat det till.
Jag vet inte hur jag skall hantera detta då företaget ligger i Kina och jag har ingen aning om hur man kontaktar dem och när jag kollade runt på nätet så är det många i min situation från detta företaget.
Jag är orolig över att de använder mitt namn och försätter mig i en ekonomisk situation som jag inte är ansvarig för. Hur tacklar jag det här och vad kan hända om de fortsätter att använda mitt namn och hur kan jag se det?
Helena
Svar från Konsumentverket
Hej Helena,
Tack för att du kontaktar oss!
Som min kollega ovan skriver är du inte skyldig att betala för något som du inte beställt. Om det kommer en faktura har du möjlighet att bestrida kravet. Gör det skriftligen för att ha bevis att du har bestridit kravet.
Om du misstänker att någon använder ditt namn olovligen kan det handla om någon form av bedrägeri. Om du anser att du är utsatt för ett bedrägeri eller annat brott får du vända dig till Polisen och anmäla detta.
Om du inte beställt något är du inte skyldig att ta emot ett paket eller betala en faktura. Läs ovan hur du kan göra för att bestrida. Om du beställt något från ett annat företag kan de ha använt Early Bird för att leverera ditt paket.
Vänligen
Adam Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Mottagit en vara från E-commerce, Skogholmsgatan 3 i Malmö, flesökte ringa på deras nummer, men det tycks ej fungera?? Hur får jag kontakt med detta Kinaombud?
Laila
Svar från Konsumentverket
Hej Laila,
Tack för din fråga.
Du kan undersöka om företaget har en webbplats. Kanske finns det fler kontaktuppgifter till företaget där.
Har du problem eller vill ångra din beställning? Då är det företaget du handlat av du ska kontakta. Det är inte säkert att den som fraktat paketet är den du beställt av. Undersök eventuell webbsida och/eller köpvillkoren som du godkänt vid köp för att se vad det står där vilket företag du handlat av.
Vänligen
Cecilia Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej!
Om jag har beställt ett paket, och paketet kommer men det ligger även en extra grej som jag inte beställt.
Vad jag läst mig till, behöver jag inte göra något om inte företaget hör av sig. Hur långt tid ska man ge företaget?
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Tack för din fråga!
Det finns ingen speciell tid i lagen som reglerar hur länge företaget kan kräva tillbaka en vara. Men ett företag kan komma i efterhand och kräva tillbaka varan då den inte är del av ert avtal.
Vänligen
Adam Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej, jag har fått aviseringar från Bring (via sms och mejl) att ett paket är på väg. Jag gick till Brings hemsida och skrev in spårningsnumret. Jag fick veta att avsändare var en ort i Danmark och att uthämtningsstället låg i Skutskär. Jag har inte beställt något från Danmark och jag bor i Hässleholm, långt från Skutskär. Jag använde mig av Brings kundtjänst (chattbox) men fick inte svar på den fråga jag har: någon använder sig av min mejladress och mobilnummer - varför? Kan jag komma att krävas på pengar?
Per
Svar från Konsumentverket
Hej Per,
Tack för att du kontaktar oss!
Om du misstänker att du är utsatt för ett bedrägeri eller annat brott får du vända dig till Polisen och anmäla detta.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Hej!
Jag har fått ett sms som säger att jag har ett paket att hämta, men jag har inte beställt något från företaget. Måste jag hämta ut det? Mvh Carina
Carina