Fordon

Får bilfirman häva köpet om inbytesbilen är trasig?

Fråga

Hej!

Mina föräldrar bytte bil för ett litet tag sen, och lämnade in en bil i utbyte. Nu har bilfirma ringt mina föräldrar och säger att bilen de lämnade in är trasig i motorn och att någon del är bytt ganska nyligen, de hade sålt den vidare men kunden som köpte den har fått köpet att gå åter. Mina föräldrar säger sig inte känna till det här motorfelet. Nu vill bilfirman ev att försäljningen ska gå tillbaka.

Funkar det så, eller vad kan tänkas gälla?

Anonym

Svar från Konsumentverket

Hej!

Tack för din fråga!

När en bilfirma köper en bil av en konsument gäller först och främst det man kommit överens om och utöver det köplagen.

Vad som är rätt och fel här beror bland annat på vad som blev sagt vid affären. Har dina föräldrar känt till fel på bilen men låtit bli att upplysa bilhandlaren om dessa eller att de lovat att bilen varit i ett visst skick men det inte stämt kan bilfirman ha möjlighet att klaga på det. Har bilfirman undersökt bilen innan köp blir det dock svårt för dem att klaga på fel som då kunnat upptäckas.

Är bilfirman anslutna till MRF kan du läsa vad som gäller kring just inbytesbil i den branschöverenskommelse som finns kring leveransvillkor för personbilar.

Till branschöverenskommelsen

Eftersom det här ligger utanför konsumenträtten, kan jag inte ge mer vägledning än detta och skulle dina föräldrar och bilfirman inte komma överens är det jurist eller advokat som kan hjälpa till. Skulle ärendet behöva prövas är det domstol, i första hand tingsrätten, som kan pröva tvisten.

Möjlighet till rättsskydd
Om dina föräldrar överväger att anlita juridisk hjälp kan det vara bra att först kontakta deras försäkringsbolag. Ofta finns det ett så kallat rättsskydd i försäkringar, vilket innebär att deras försäkring under vissa förutsättningar kan gå in och täcka kostnader för juridiskt ombud.

Har de fler frågor som rör rättsskyddet kan de kontakta vår samarbetsbyrå Konsumenternas försäkringsbyrå.

Till Konsumenternas försäkringsbyrås webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare